לגור בשכירות: יתרונות וחסרונות

לפי נתוני הלמ"ס, נכון לסוף שנת 2023 היו בישראל כ-2.9 מיליון דירות למגורים, כאשר מתוכן 2.05 מיליון דירות בבעלות אולם חלק נכבד מהדירות מושכרות. מהם היתרונות והחסרונות של מגורים בשכירות?!

 

 

 
לגור בשכירות / צילום: Dreamstimeלגור בשכירות / צילום: Dreamstime
 

מוטי קפלן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/09/2024

לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו ב- מרץ 2024  נכון לסוף שנת 2023 בישראל יש כ-2.9 מיליון דירות למגורים,  כאשר מתוכן 2.05 מיליון דירות בבעלות (70.8%), וכ-829 אלף דירות בשכירות (28.6%) ו-17.5 אלף דירות בדיור מוגן פרטי (0.6% ). כלומר רוב הדירות הם בבעלות אך חלק נכבד מהדירות מושכרות.

הדילמה אם לקנות או לשכור דירה מלווה כניראה מאז ומתמיד רבים בעיקר צעירים ומשפחות, המתקשים לעמוד בתקציב רכישת דירה  במיוחד במצב מחירי הנדל"ן בישראל כיום, ופונים לכיוון אופציית השכירות אם באופן זמני או לתקופה ארוכה.


מה קורה בתחום השכירות בעשור האחרון ומי משכיר את הדירות?

בשנים ,2023-2013 קצב הגידול הממוצע השנתי של מספר הדירות בשכירות עמד על ,3.4% גבוה מקצב הגידול הממוצע השנתי של כלל הדירות שעמד על כ - 1.9%. כמעט 80% מהדירות בשכירות מושכרות על ידי אנשים פרטיים, 6.9% – על ידי חברות לדיור ציבורי, 5.0% - על ידי קיבוצים ומושבים, 3.8% - על ידי חברות, 1.4%  - על ידי גורמים אחרים,  ו- 3.0% מושכרות ע"י גורם לא ידוע.

האחוז הגבוה ביותר של דירות בשכירות נמצא במחוז תל אביב ,(38.9%) והנמוך ביותר – במחוז הצפון .(20.1%)  ערים בולטות עם אחוז גבוה של דירות בשכירות הן: חריש ,(50.5%) תל אביב-יפו ,(47.8%) וגבעתיים .(41.2%)

בעלות על דירה לפי מחוז

כפי שניתן לראות בתרשים 2, האחוז הגבוה ביותר של דירות בבעלות נמצא באזור יהודה והשומרון כ- 80%,  מה הסיבה לכך? סביר להניח שהמחירים הנמוכים יחסית ביחס למחירים הגבוהים במרכז הארץ ובאזורים המבוקשים. במחוז הצפון אחוז דירות בבעלות 77.7%, והנמוך ביותר - במחוז תל אביב
60.6%. כלומר האחוז הגבוה ביותר של דירות בשכירות, נמצא במחוז תל אביב 38.9%, לעומת 22.3% באזור יהודה והשומרון, ו20.1%- במחוז הצפון.


ההחלטה לשכור או לרכוש דירה במיוחד בישראל, לא רק כלכלית

במדינות רבות בעולם רבים מעדיפים לגור בשכירות, משיקולים רבים ובעיקר בגלל האפשרות לשכירות ארוכת טווח שכמעט לא קיימת בישראל.

גם מי שיכול להרשות לעצמו לרכוש דירה מעדיף במקרים רבים לגור בשכירות, ובנוסף קיימים מנגנונים ממשלתיים או במסגרת העיר להגן על זכויות השוכרים.

אם בעולם היחס בין בעלות על דירה הוא בערך חצי חצי, או אפילו פחות לטובת השוכרים, בישראל המצב בולט לטובת בעלות על דירה, כ70%.

כולם מכירים את "סמל" ההצלחה במיוחד לצעירים ולזוגות אחרי החתונה אם הצליחו להגיע "לחלום" ולהגשים אותו ולרכוש דירה.

יש כמובן יתרונות לדירה משלך בטאבו, כמו למשל תחושת היציבות מעבר לרגש הפסיכולוגי שאי אפשר להחליט עבורך מתי תיאלץ לחפש דירה אחרת, כי בעל הבית החליט מסיבותיו שלא מתאים לו להמשיך להשכיר את הדירה.

זה משמעותי יותר כשמדובר במשפחה צעירה עם ילדים שלומדים כבר במסגרות בשכונה, ולא נוח להעביר אותם לבתי ספר או  גנים בגלל שנאלצנו לעבור מהדירה השכורה. זה בהחלט יכול להיות לא פשוט גם למבוגרים שרגילים כבר לדירה, ונאלצים לנדוד ולחפש דירה אחרת לשכור.

בדירה משלנו אנחנו יכולים לעשות מה שנחליט מבחינת שיפוץ למשל, מה שבלתי אפשרי בדירה שכורה ולא כדאי לנו מבחינת השקעה.

החיסרון הגדול ברכישת דירה ללא הון עצמי מספיק

ברוב המקרים רכישת דירה בישראל תתבצע בסיוע חלק נכבד של משכנתא לצורך מימון הרכישה. כשהמשכנתא הממוצעת בישראל מגיעה כבר למיליון שקל, כשריבית הפריים היא 6% ואין צפי קרוב להורדת הריבית, אין ספק שמדובר בקושי משמעותי.

ההחזרים החודשיים מעיקים במיוחד על זוגות צעירים, וחלק ניכר מהמשכורת מוקדש להחזרים כך שלא נישאר הרבה לאחר ניכוי העלויות השוטפות, לרבים ממשקי הבית בישראל.

אמנם מבצעי הקבלנים בשנה האחרונה במיוחד, משיקולים ברורים שלהם, לתת מעין הלוואה לרוכשים כשברכישה משלמים אחוז קטן מעלות הדירה (80/20 ואפילו 90/10), והיתרה קרוב לאכלוס או באכלוס, מאוד פיתו רבים לרכוש דירות מקבלן "על הנייר", וע"י כך לדחות את לקיחת המשכנתא מתוך תקווה לירידת ריבית עד אז, אבל בסופו של דבר עדיין  מדובר בסכום משמעותי מאוד של הלוואת משכנתא שצריך להחזיר במשך שנים.

ואפשר גם וגם - להיות בעל דירה ולגור בשכירות

אפשרות המשלבת לכאורה פתרון לרצון לבעלות על דירה ומאידך לגור היכן שרוצים, היא רכישת דירה להשקעה היכן שיכולים כלכלית, ומגורים בשכירות במקום שרוצים לגור. זו יכולה להיות דירה להשקעה בארץ או בחו"ל.

במקרים רבים סכום ההון העצמי הנותר  מרכישת דירה להשקעה באזור פחות יקר מאזור המגורים שבחרנו לגור בשכירות, מאפשר לנו להשקיע את יתרת הכסף בהשקעות כמו בשוק ההון, בהשקעות סולידיות יחסית, כך שגם לאחר קיזוז השכירות אנחנו נשארים עם רווח. 

בסופו של דבר ההחלטה אם לגור בדירה בבעלות או בשכירות, מאוד תלויה באופי שלנו ובגורמים נוספים ולא רק בשיקולים כלכליים נטו. 

x