הפוקוס השבוע: הכרזות הריבית של הבנקים המרכזיים בעולם

השבוע הקרוב הוא שובר קופות מבחינת הבנקים המרכזיים, כאשר הפד, הבנק המרכזי של אנגליה, והבנק של יפן, עומדים להכריז על החלטות הריבית בזה אחר זה

 

 

 
הפדרל ריזרב / צילום: Dreamstimeהפדרל ריזרב / צילום: Dreamstime
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/09/2024

במהלך השבוע צפויים הבנקים המרכזיים - הפד, הבנק המרכזי של אנגליה (BoE), והבנק של יפן (BoJ) להכריז על החלטות הריבית שלהם.

ארצות הברית – קיצוץ ממש מעבר לפינה?

ביום רביעי הקרוב הפדרל ריזרב אמור לספק את הורדת הריבית הראשונה שלו זה יותר מארבע שנים. זה מגיע כשהאינפלציה בארה"ב מתקרבת ליעד של 2% של הפד וכאשר שוק העבודה בארצות הברית התחיל להראות סימני חולשה. דוגמה לכך: נתונים עדכניים הראו כי קצב הגיוס בשלושת החודשים האחרונים הואט לרמה הנמוכה ביותר מאז שהתחילה המגיפה.

השאלה הגדולה העומדת בפני קובעי המדיניות של הפד עכשיו היא האם קיצוץ צנוע של 0.25 נקודות אחוז יספיק כדי למנוע נזק נוסף לשוק העבודה? ובמילים פשוטות, האם הפד חיכה יותר מדי כדי להוריד את הריבית?

בעוד שהמשקיעם והסוחרים רואים בקיצוץ בריבית של 0.25% כמשהו שהוא דיי בטוח השבוע, חלקם מעריכים שיש סיכוי להורדת ריבית גדולה יותר, למעשה, קיצוץ של פי שניים, כן, גם על 0.5% לוחשים. ולמען האמת, לא קשה להבין מדוע זו ההערכה שלהם. הפד, אחרי הכל, ספג ביקורת רבה על כך שהוא זז לאט מדי בכל הקשור להעלאת את הריבית כשכלכלת ארצות הברית התמודדה לא מזמן עם לחץ האינפלציה הגרוע ביותר מזה 40 שנה. ואם עכשיו הוא לא יגיב במהירות לשוק העבודה המקרטע, ארה"ב עלולה להסתכן לא רק בעלייה נוספת בשיעור האבטלה אלא גם במיתון אפשרי.

בריטניה ויפן

כשזה מגיע לבנק המרכזי של אנגליה - BoE ולבנק המרכזי של יפן - BoJ, הסוחרים מצפים ששניהם ישאירו את הדברים כפי שהם השבוע. הבנק המרכזי של בריטניה הוריד את הריבית שלו באוגוסט, אך מיהר להבהיר שלא מדובר בסדרה של הורדות ריבית שנמצאות באופק. לעומת זאת, הבנק המרכזי של יפן, היה הבנק המרכזי היחיד שהעלה את הריבית, לאחר שעשה זאת כבר פעמיים השנה. הפעם האחרונה הייתה בבחינת מהלך מפתיע ששלח גלי הלם בשווקים הפיננסיים. אז הבנק המרכזי ביפן כנראה לא ממהר לטלטל את האוניה הזו שוב.

היו חדשות טובות ופחות טובות בדוח האינפלציה האחרון בארה"ב. מצד אחד, המחירים לצרכן עלו באוגוסט ב-2.5% בלבד לעומת שנה שעברה, סימון אחד מתחת לתחזית הכלכלנים וירידה ניכרת מהקצב של 2.9% ביולי. מצד שני, אינפלציית הליבה - המדד שלא כולל את מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים - הואצה באופן בלתי צפוי ל-0.3% על בסיס חודשי, ומה שהניע את זה היו העלויות הגבוהות יותר שקשורות לדיור. וזה מצביע על כך שעדיין יש כמה לחצי מחירים בסיסיים חזקים מתחת לפני השטח בכלכלה.

הבנק המרכזי של אירופה, ECB, הוריד את הריבית בפעם השנייה השנה, לאחר שהעביר את המיקוד ממלחמה באינפלציה - שנמצאת במרחק נגיעה מיעד 2% שלו - לתמיכה בכלכלה. המהלך הצפוי הזה הוריד את ריבית המפתח של הבנק ל-3.5%, מ-3.75%. ולמרות שהבנק המרכזי של אירופה לא אמר הרבה על הצעדים הבאים שלו, הסוחרים מעריכים שיהיה לפחות קיצוץ אחד נוסף השנה.

לאחר שבריטניה נקלעה למיתון מבחינה טכנית בסוף 2023, הכלכלה שלה התרחבה ב-1.3%. אבל אז הדברים השתנו לרעה. נתונים בשבוע שעבר הראו שכלכלת בריטניה קפאה באופן בלתי צפוי זה החודש השני ברציפות ביולי, כתוצאה מירידות כבדות בייצור ובבנייה. התוצאה הזו אכזבה את האנליסטים שחזו עלייה של 0.2%.

אינפלציה - ארה"ב, בריטניה ויפן. גרף מאת TradingView

סין – סיכוני דפלציה

לסיום, בזמן שארה"ב ואירופה אולי חוגגים על קיצוצים בריבית, נראה שסין נמצאת לקראת תקופה ממושכת של דפלציה או ירידת מחירים. המחירים לצרכן בסין עלו במידה קטנה מאד, רק ב-0.6%. וזה נמוך ממה שציפו הכלכלנים, וכשלא כוללים מזון ומחירים תנודתיים כמו אנרגיה, אז אינפלציית הליבה הגיעה סך הכל ל- 0.3% שזו הקריאה הנמוכה ביותר מזה למעלה משלוש שנים. 

מיותר לציין שהנתונים האלה הוסיפו לחששות הקיימים שסין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם עלולה לצאת לקראת תקופה שתפגע בצמיחה, של דפלציה (כלומר ירידת מחירים).

דפלציה עלולה להגביר לחץ על הכלכלה של סין. תראה, כשהמחירים ממשיכים לרדת, הקונים לא ממהרים לקנות דברים שהם לא חיוניים, ומצפים למחירים זולים יותר בכל חודש שעובר. זה מייבש את המכירות של הרבה חברות, מה שיכול לאלץ אותן לקצץ בכל דבר, החל מהייצור ועד למספר העובדים במשכורות שלהן. כדי להוסיף חטא על פשע, דפלציה מקשה על עמידה בקצב החזרי הלוואות, כי השכר יורד בעוד החוב נשאר זהה.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי על סמך הפרשנות המוצגת. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

x