בנק לאומי: "מחיר הנפט הגולמי במהלך הרבעון הרביעי צפוי לעמוד על 82 דולרים לחבית"

בסיכום השבוע החולף מחירי הנפט ירדו קלות, אך במהלך השבוע הגיעו לרמה הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2021

 

 

 
מחיר הנפט הגולמי צפוי לעמוד על 82 דולרים לחבית / צילום: Dreamstimeמחיר הנפט הגולמי צפוי לעמוד על 82 דולרים לחבית / צילום: Dreamstime
 

ד״ר גיל מיכאל בפמן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/09/2024

התפתחות מחיר הנפט 

בסיכום השבוע החולף, מחירי הנפט ירדו קלות, אך במהלך השבוע הגיעו לרמה הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2021. בתחילת השבוע החולף, מחיר הנפט היה ברמה של כ-74.5 דולרים לחבית מסוג Brent, וכ-70 דולרים לחבית מסוג WTI. בסוף השבוע החולף, מחיר הנפט היה ברמה של כ-74 דולרים לחבית מסוג Brent, ומעט מתחת ל-70 דולרים לחבית מסוג WTI (ראה/י תרשים 1).


ברקע להתפתחות מחיר הנפט בשבוע החולף, עמדו מספר נתוני מאקרו, ובהם: מדדי המחירים בארצות הברית (CPI) לחודש אוגוסט, אשר עלו בשיעורים הגבוהים מתחזית הקונצנזוס. נראה שהתפתחות זו, לצד התמונה הכללית של "נחיתה רכה" בארצות הברית, מביאה לכך שהסיכוי להורדת ריבית, בשיעור של 50 נקודות בסיס, נמוך מבעבר. בנוסף לכך, יתכן כי הורדת הריבית באירופה, בשיעור של 25 נקודות בסיס, על ידי ה-ECB, תרמו לשיפור ביחס הריביות בין ארצות הברית לאירופה. על רקע זה, הדולר התחזק בשבוע החולף. ניסיון העבר מלמד שכאשר הדולר בעולם מתחזק, מחיר הנפט, הנקוב בדולרים, נוטה לרדת. 

ירידת מחיר הנפט בשבוע החולף תרמה להערכות שקבוצת OPEC+ תתקשה לשמור על הקיצוצים בייצור לאורך זמן. נראה שהשווקים צופים את הרחבת הייצור של הקבוצה בחודשים הקרובים, במטרה להעלות את הפדיון של מדינות אלו ממכירת נפט, דבר שיתרום להרחבת היצע הנפט הגלובלי, ובכך יתרום להפחתת לחצי המחיר. בנוסף לכך, מספר אסדות הנפט הפעילות עלו בשבוע החולף ב-5 ל-488 אסדות פעילות. נציין, כי למרות העלייה במספר האסדות בשבוע החולף, מספרן עדיין נמוך ב-51 אסדות, או 8%, ביחס למספר האסדות הפעילות אשתקד. מספר האסדות הפעילות מהווה אינדיקטור לתפוקת הנפט העתידית. יתכן, כי על רקע העלייה בפעילות, מחיר הנפט ירד בשבוע החולף.

מנגד, סופת ההוריקן "פרנסין" משבשת את הייצור במפרץ מקסיקו, שבארצות הברית, תוך כדי יצירת כוחות מקזזים לירידה במחיר הנפט בשבוע החולף. כתוצאה מהסופה, ייצור של יותר מ-730 אלף חביות נפט ליום הוקפאו. סופת ההוריקן השפיעה, ככל הנראה, בעיקר על מחיר הנפט מסוג WTI. 

הביקוש וההיצע הגלובליים


מלאי הנפט המסחרי של ארצות הברית עלה בשבוע שהסתיים ב-6 בספטמבר 2024 בכ-835 אלף חביות, לרמה של כ-419 מיליון חביות. מלאי הנפט הגולמי המסחרי בארצות הברית, מצוי ברמה שהינה נמוכה בכ-4% ביחס לממוצע של חמש השנים האחרונות בתקופה זו של השנה. תשומות בתי הזיקוק של נפט גולמי בארצות הברית, עמדו בממוצע על כ-16.8 מיליון חביות ליום במהלך השבוע שהסתיים ב-6 בספטמבר 2024, כ-140 אלף חביות ליום פחות מהממוצע של השבוע הקודם. בהתאם לכך, בתי הזיקוק פעלו ב-92.8% מיכולת ההפעלה שלהם, שיעור נמוך בחצי אחוז ביחס לשיעור הניצולת בשבוע שקדם לו. 

יבוא הנפט הגולמי של ארצות הברית עלה ב-18.6%, כ-1.1 חביות ליום, ועמד בממוצע על כ-6.9 מיליון חביות ליום, נכון לשבוע שהסתיים ב-6 בספטמבר 2024, ובמהלך ארבעת השבועות האחרונים, יבוא הנפט הגולמי עמד בממוצע על כ-6.5 מיליון חביות ליום, כ-7.3% פחות מהתקופה המקבילה בשנה הקודמת. במקביל, היצוא של נפט גולמי ירד בכ-450 אלף חביות ליום, לרמה של כ-3.3 מיליון חביות. כך, היבוא נטו של נפט גולמי לארצות הברית עלה בכ-1.5 מיליון חביות ליום, לכ-3.5 מיליון חביות ביום, עלייה של 75%. סך מוצרי הנפט שסופקו בארבעת השבועות האחרונים עמד בממוצע על כ-20.5 מיליון חביות ליום. ירידה של 2.2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. סך מוצרי הבנזין שסופקו בארבעת השבועות האחרונים עמד על 9 מיליון חביות ליום, עלייה של 0.9% בהשוואה לאותה תקופה אשתקד. כמות הדלק הסילוני שסופקה, בארבעת השבועות, האחרונים ירדה ב-2.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.  

תחזית ה-EIA המעודכנת, לטווח הקצר, כפי שפורסמה ב-10 בספטמבר 2024, צופה שלמרות הירידה במחירי הנפט לאחרונה, מחיר הנפט הגולמי יעלה חזרה לכ-80 דולרים לחבית מסוג Brent עוד במהלך החודש הנוכחי. זאת, להערכתם, כתוצאה ממשיכות מתמשכות ממלאי הנפט העולמי, אשר יתרום לצמצום היצע הנפט וכתוצאה מכך, לעליית המחיר. בנוסף, מחיר החבית מסוג Brent הממוצע, במהלך הרביע הרביעי לשנת 2024, צפוי לעמוד על כ-82 דולרים לחבית, ומחיר חבית מסוג WTI צפוי לעמוד 78 דולרים. 

הביקוש לנפט בסין

הביקושים בסין מצויים במגמת האטה, כאשר על רקע החולשה בצמיחה, האינפלציה בחודש אוגוסט עמדה על 0.6% (שיעור שינוי שנתי, חודש מול חודש מקביל). שיעור האינפלציה הנמוך, מעיד על החולשה בביקושים המקומיים בסין. על אותו רקע, הביקוש לנפט גולמי מצוי בהאטה, כאשר ההאטה האחרונה בסין הייתה חריפה יותר מהצפוי. בעשור האחרון סין הייתה הצרכנית שהשפיעה במידה הרבה ביותר על הגידול בביקוש לנפט (ראה/י תרשים 2, בעמוד הבא). פעילויות הייצור, לצד השקעות בתשתיות ואוכלוסייה של מעל למיליארד בני אדם תרמו להנעת הביקושים בסין. במהלך העשור האחרון, הגידול השנתי בביקוש לנפט בסין הגיע בממוצע ליותר מ-600 אלף חביות ליום, אשר היוו יותר מ-60% מסך העלייה הממוצעת העולמית.  

מעמדה של סין בשווקי הנפט הגלובליים התבסס עוד מאז סוף שנות ה-70 של המאה הקודמת. זאת, בהובלת השקעות מקומיות ויצוא, אשר הניעו את הביקוש למוצרים פטרוכימיים. אך, הביקוש לנפט בסין מצוי במגמת התכווצות (ראה/י תרשים 3), וירד ב-1.7% (280 tb/d) בחודש יולי האחרון (שיעור שינוי שנתי), זה בניגוד לקצב הצמיחה, בשנת 2023, של ההשקעות בנכסים קבועים, אשר עמד על 9.6% והייצור התעשייתי, שגדל ב-6.2% באותה תקופה. 


חלק מההשפעה על ירידת הביקושים לנפט בסין נובעת מרמת המכירות של כלי רכב, אשר מונעים על ידי דלקים חלופיים. בשנים האחרונות קיימת עלייה בחלקם היחסי של כלי רחב חשמליים בסין. כך, בחודשים יולי ואוגוסט 2024, יותר ממחצית מכלל המכוניות שנמכרו בסין היו חשמליות. בנוסף, חלק ניכר מהמשאיות החדשות בסין מונעות על חשמל או גז. לצד זאת, פיתוח של רשת רכבות ארצית, בעלת מהירות גבוהה, מובילה לצמצום השימוש בטיסות פנים בסין, וכתוצאה מכך תורמת להפחתת הביקוש לנפט גולמי. ה-IEA מעריך את ירידת הביקוש, כתוצאה מהמעבר לכלי רכב חשמליים וצמצום הטיסות, בכ-400 אלף חביות ליום. 


יתכן, כי המשך ההאטה במגזר הנפט בסין, לצד ירידה נוספת במרווחי הזיקוק, תוביל לירידה נוספת במחירי הנפט. גם השיפורים הטכנולוגים עשויים לתרום להאטה נוספת, זאת כתוצאה ממציאת תחלפים נוספים, אשר עשויים לקדם את תהליכי הדה-קרבוניזציה. מצב כזה, עלול להוביל להתרחקות ממוצרים פטרוכימיים בסין, שעשויה לגלוש גם לאזורים נוספים. 

משק הגז הטבעי 

מחיר הגז הטבעי (Henry Hub) בארצות הברית, נכון ל-13/09/2024, היה כ-2.36 דולרים ל-MMBtu, עלייה של כ-9 סנט מהמחיר שהיה בתחילת השבוע החולף (ראה/י תרשים 4). עליית המחיר בשבוע החולף נבעה, בין היתר, על רקע חששות הסופת ההוריקן, כפי שתואר לעיל. לצד זאת, יתכן כי העלייה ב-3 אסדות גז פעילות תרמו להפחתת הלחץ לעליית המחיר בשבוע החולף.


מלאי הגז בארצות הברית עלה ב-40 Bcf לרמה של 3,387 Bcf, נכון לשבוע שהסתיים ב-06/09/2024. מלאי הגז בארצות הברית מצוי כ-6.2% מעל רמת המלאי אשתקד, וכ-9.6% מעל רמת המלאי הממוצעת לשבוע זה ב-5 השנים האחרונות. נכון ל-11/09/2024, צריכת הגז בארצות הברית ירדה ב-3% (2.2 Bcf/d). צריכת הגז, לייצור חשמל, ירדה בכ-7.7% בשבוע שהסתיים ב-11/09/2024. גם צריכת הגז במגזרי המגורים והמסחר עלתה בשבוע שהסתיים ב-11/09/2024 ב-9.2%. במקביל, אספקת הגז בארצות הברית ירדה בכ-0.8% בשבוע שהסתיים ב-11/09/2024, ביחס לשבוע שקדם לו. זאת לצד ירידה של 3.5% ביבוא הגז, מקנדה לארצות הברית, בשבוע שהסתיים ב-11/09/2024, ביחס לשבוע קודם. 

באירופה, מחיר הגז הטבעי, TTF, התאפיין בירידה מתונה בשבוע החולף. כך, מחיר הגז הטבעי באירופה עמד על כ-36 אירו למגה-וואט/שעה, נכון ל-13/09/2024. יתכן כי הירידה במחיר הגז באירופה נובעת, בין היתר, ממלאי גז גבוה. מלאי הגז הטבעי בגרמניה עלה השבוע, ועמד על כ-96% מסך הקיבולת, גם באיטליה מלאי הגז הטבעי עלה ועמד על כ-94% מהקיבולת המקסימלית (ראה תרשים 5). בעקבות המלחמה באוקראינה, מדיניות מלאי הגז השתנתה והיעד הוא לרמות מלאי גבוהות יותר מאשר בעבר וזאת בכל עונות השנה. מלאי הגז באירופה מצוי ברמות גבוהות, דבר שעשוי לתרום להפחתת מחיר הגז באירופה.


על פי תמחור השוק, מחירי הגז הטבעי בארה"ב צפויים לעלות ולפי חוזי הפרוורד, מחיר Henry Hub יעבור את ה-3 דולרים ל-MMBtu במהלך הרביע הרביעי של השנה הנוכחית, אך צפוי לרדת המעט בתחילת השנה הבאה. באירופה, לפי חוזי הפרוורד, מחיר הגז הטבעי, TTF, יחצה את רמת ה-37 אירו למגה-וואט/שעה החל מהרביע הרביעי לשנת 2024. פעילויות תחזוקה ו/או השפעות מזג האוויר העתידיות, כתוצאה מההתחממות הגלובלית ו/או רפורמות כלכליות בשווקי האנרגיה באירופה, יכולות להוביל לתנודתיות במחירים. גם מידת אי-הוודאות הגאו-פוליטית תשחק תפקיד בקביעת מחירי הגז באירופה ובפרט החשש מפני הסלמה במצב הביטחוני במזרח התיכון. 

הצפי לטווח הקצר והבינוני 

בטווח המידי, נראה שהאפשרות של הסלמה ביטחונית רחבה עלולה גם להביא לחשש מפני חסימת מיצרי הורמוז, אשר בהם עוברים כ-20% מסך תפוקת הנפט הגלובלית. במבט קדימה לטווח הקצר, מחיר הנפט מסוג WTI יושפע בצורה חלשה יחסית מהנושא הגאופוליטי מאשר סוגי נפט אחרים.  נראה שהאסטרטגיה של קבוצת OPEC+ הינה ליצור מצב שבו המעבר לאנרגיות מתחדשות יהיה פחות כדאי, תוך שימור מעמדה העתידי כשחקנית מרכזית בתחום האנרגיה. נראה כי הקבוצה תגדיל את התפוקה, אך ככל הנראה שלא לפני סוף 2024. במידה וכך יהיה, הדבר יתרום לירידה נוספת במחיר הנפט.

במבט לטווח ארוך יותר, אך בצורה מתמידה, תהליכי דה-קרבוניזציה גלובליים תורמים לירידת הביקוש לנפט גולמי. נתוני יבוא הנפט של סין, בחודשים האחרונים, לצד אינפלציה שנתית נמוכה, מעידים על ירידת הביקושים המקומיים בכלל והביקושים לנפט בפרט. זאת, בין היתר, כתוצאה ממעבר לאנרגיות מתחדשות, לצד משקל רב יותר של שימוש בגז טבעי. גורמים אלו תורמים להאטת הביקוש לנפט גולמי ויעמדו ברקע לירידת מחיר הנפט.

x