חגיגת המכירות נמשכת: זינוק של מעל 50% במכירות הקבלנים ביולי

מכירות הקבלנים בחודש יולי הסתכמו ב-3,770 דירות. גידול של 51% בהשוואה לרמה הנמוכה שנרשמה ביולי אשתקד

 

 

 
חגיגת המכירות נמשכת / צילום: Dreamstimeחגיגת המכירות נמשכת / צילום: Dreamstime
 

מוטי קפלן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/09/2024

מי שחשב שהמצב הכללי העגום במדינה - המלחמה הנמשכת, הריבית הגבוהה שלא עושה רושם שתרד בזמן הקרוב וחוסר הוודאות ישפיעו לרעה על שוק הדיור, התבדה. בחודש יולי 2024, לפי נתוני הכלכלן הראשי באוצר, נרכשו 8,909 דירות. גידול חד של 29%, בהשוואה לרמה הנמוכה במיוחד שנרשמה ביולי 2023.

אבל הנתון המרשים, ללא ספק, הוא מכירות הקבלנים בחודש יולי שהסתכמו ב-3,770 דירות, כולל דירות בסבסוד ממשלתי, מדובר בגידול חד של 51% (!) בהשוואה לרמה הנמוכה שנרשמה ביולי 2023, וגידול מתון של 5% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש יולי ב-2,987 דירות, מדובר אפילו בגידול גבוה יותר, של 61%, בהשוואה לרמה הנמוכה שנרשמה ביולי אשתקד, וגידול מתון של 3% בהשוואה לחודש הקודם.


63%  מהדירות נמכרות "על הנייר"

"טרנד" רכישת דירות חדשות במבצעי הקבלנים 80/20 או אפילו 90/10, בעיקר כדי לדחות את לקיחת המשכנתא כיום בריבית פריים גבוהה של 6% , מתוך תקווה להורדת ריבית בעתיד, נמשך והשפיע באופן בולט על מכירות הקבלנים בחודש יולי.

בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי ברמה הארצית, לפי פרק הזמן הצפוי לקבלת הדירה ביחס למועד החתימה על החוזה, נמצא כי בחודש יולי עמד שיעור הדירות הנמכרות "על הנייר" על 63%. האזור הגיאוגרפי שבולט הוא  אזור ת"א, עם שיעור גבוה במיוחד של דירות שנמכרו "על הנייר" העומד על 83% בחודש יולי. מדובר בעלייה משמעותית ב- 3 החודשים האחרונים  ביחס לחודשי המכירות בתחילת שנת 2024  באזור ת"א, הגידול מוסבר  במכירות "על הנייר"  שיטת המכירות שצברה תאוצה במהלך השנה, והתחזקה לאחרונה במיוחד באזור ת"א.

אין ספק שהרוכשים באזור ת"א ברובם משתייכים לסטטוס הכלכלי הגבוה יותר באוכלוסייה, שמאפשר להם לרכוש דירה במיליוני שקלים באזור שנחשב מהיקרים במדינה.


גידול במכירות הקבלנים בכל האזורים, בירושלים זינוק של 64%

בפילוח גיאוגרפי של מכירות הקבלנים בשוק החופשי בהשוואה ליולי אשתקד נמצא כי הגידול החד במכירות הקיף את  כל האזורים, כאשר אזור ירושלים בולט עם גידול חריג של 64%. בהשוואה ליולי 23.  אזור ב"ש הוביל גם בחודש יולי את מכירות הקבלנים בשוק החופשי ובכלל עם 615 דירות חדשות שנמכרו למעלה מרבע מהן בעיר נתיבות. 

יותר ממחצית הדירות החדשות שנמכרו בשוק החופשי באזור ב"ש בחודש יולי נרכשו ע"י מי שעבורם זוהי דירתם הראשונה. בכך נמשכת המגמה מהחודשים הקודמים של רכישות מוגברות של סגמנט זה באזור ב"ש.

הזיכרון הקצר של המשקיעים באזור הדרום

הנהירה לרכוש דירות באזור הדרום מרשימה כבר מתחילת השנה, ומאפיינת את התנהגות רוכשי הדירות  משקיעים, זוגות צעירים, וכאלה שנואשו לרכוש דירות באזור המרכז היקר.

כדאי להזכיר לאותם רוכשים שיצרו ביקושים גבוהים לדירות חדשות מקבלנים, בעידוד כמובן של מבצעי השיווק ההלוואות של הקבלנים, את ההיסטוריה העגומה של לא מעט משקיעים באזור הדרום שלא רק לא הרוויחו,  אלא מכרו דירות בהפסד ניכר וריאלי.

לפי נתוני הכלכלן הראשי, בשנים 2022 ו-2023  באזורי הפריפריה בעיקר  יותר מ־20% מהדירות בבאר שבע למשל נמכרו בהפסד הון ריאלי של כ25% ויותר, לעומת כ־10% בחיפה וכ־5% בתל אביב והמרכז. במהלך השנים 2022-2023 עוד לפני המלחמה, בדימונה למשל  שיעור הדירות שנמכרו בהפסד הון הוא דרמטי, והגיע להפסד ריאלי שעמד במקרים מסויימים גם על כ־40%, בנתיבות  "רק" על כ־30%.

נכון שהנתונים עשויים להשתנות בהתאם לאזור, שכונה ואפילו בניין, אבל זהו תמרור אזהרה בוהק למי שמתלהב מהמחירים הנמוכים יחסית בדרום, וחושב שבטוח יעשה את "המכה" וירוויח מעליית ערך הנכס שירכוש באחת מערי הדרום.


סך העסקאות בדירות יד שניה בחודש יולי עמד על 5,139 דירות, גידול של 17% בהשוואה ליולי 2023.

x