מנכ"ל היי סנטר: "על המדינה להקים קרנות בתחום הכלכלה הכחולה"

ליאור חנוכה, מנכ"ל היי סנטר, דיבר בכנס הבינ"ל השנתי לכלכלה כחולה, ובין היתר אמר: "על מנת למנף ולמקסם את הפוטנציאל הרב שיש לעולם הכלכלה הכחולה להציע למדינת ישראל ובמיוחד בעת זו... על המדינה להקים קרנות שיתמכו בפרויקטים חדשניים בתחום הכלכלה הכחולה ולהעניק תמריצים פיננסיים"

 

 

 
הכנס הבינ״ל השנתי של המרכז הלאומי לכלכלה כחולה וחדשנות, צילום: רונן טופלברגהכנס הבינ״ל השנתי של המרכז הלאומי לכלכלה כחולה וחדשנות, צילום: רונן טופלברג
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/09/2024

"הכלכלה הכחולה הופכת להיות מגזר קריטי להשקעה.. למשקיעים יש הזדמנות ייחודית לצלול לאחת מזירות ההשקעה הגדולות שיצמחו כאן בעשור הקרוב... אנרגיית רוח ימית צפויה לגדול ב-15% בשנה עד 2030, וחקלאות ימית בת קיימא צפויה להתרחב ביותר מ-7% בשנה "כך נאמר היום על ידי הילה ארנרייך, מנכ"לית המרכז הלאומי לכלכלה כחולה וחדשנות בכנס הבינלאומי השנתי של המרכז הלאומי לכלכלה כחולה וחדשנות ימית בחיפה.

השנה הכנס התמקד בקידום ופיתוח החדשנות הטכנולוגית בתחומי הכלכלה הכחולה תוך התמודדות עם אתגרים עולמיים קריטיים כמו אבטחת אנרגיה, אבטחת מזון ומים וצמיחה כלכלית. להלן עיקרי הדברים:

ראש עיריית חיפה, יונה יהב: "חיפה היא בירת הכלכלה הכחולה של ישראל והעיר המובילה בארץ בתחום החדשנות והטכנולוגיה. הכנס, אותו אנו גאים לארח היום, מהווה הוכחה נוספת למחויבות שלנו לקדם את תחום הכלכלה הכחולה והביוטכנולוגיה ולחבר בין מיטב החוקרים, היזמים והאנשים המובילים בתעשייה, שחיפה התברכה בהם. עיריית חיפה רואה בכנס זה הזדמנות יוצאת דופן לבניית שיתופי פעולה שיתרמו להתפתחות התחום ויביאו לשיפור איכות החיים, לא רק של תושבי חיפה ומדינת ישראל, אלא של כלל האנשים בכל העולם".

ליאור חנוכה, מנכ"ל היי סנטר: "על מנת למנף ולמקסם את הפוטנציאל הרב שיש לעולם הכלכלה הכחולה להציע למדינת ישראל ובמיוחד בעת זו, יש לנקוט במספר צעדים מיידים: על המדינה להקים קרנות שיתמכו בפרויקטים חדשניים בתחום הכלכלה הכחולה ולהעניק תמריצים פיננסיים: מענקים, הקלות במס והשקעות ישירות במיזמים בתחום.

"כמו כן, יש לעודד השקעות פרטיות במיזמים בתחום דרך שיתופי פעולה עם חברות בינלאומיות וקרנות הון סיכון ולהקצות תקציבים ייעודיים מהמדינה למחקר ופיתוח בתחום-השקעה במוסדות להשכלה גבוהה ובמרכזי מחקר שיכולים לפתח טכנולוגיות חדשניות ולייצר ידע רלוונטי".

הילה ארנרייך, צילום: אורלי הילה לוי

הילה ארנרייך, מנכ"לית המרכז הלאומי לכלכלה כחולה וחדשנות: "מביוטכנולוגיה ימית ועד אנרגיה מתחדשת מבוססת ים, אנו רואים צמיחה דו ספרתית במגזרים אלה, עם מימון הון סיכון לסטארט-אפים שעולים על 3.5 מיליארד דולר בשלוש השנים האחרונות בלבד".

עוד הוסיפה הילה: "ככל שהמודעות והביקוש העולמי לפתרונות ברי קיימא גדל, הכלכלה הכחולה הופכת להיות מגזר קריטי להשקעה. בין אם מדובר באנרגיה  (ייצור ואגירה) מתחדשת מהים, חקלאות אוטונומית ברת קיימא או טכנולוגיות לנמל חכם וירוק, למשקיעים יש הזדמנות ייחודית להיות לצלול לאחת מזירות ההשקעה הגדולות שיצמחו כאן בעשור הקרוב. רק כדי לסבר את האוזן, אנרגיית רוח ימית צפויה לגדול ב-15% בשנה עד 2030, וחקלאות ימית בת קיימא צפויה להתרחב ביותר מ-7% בשנה. סקטורים אלו מייצגים הזדמנויות משמעותיות עבור משקיעים המחפשים יצירת ערך לטווח ארוך".

כריס גורל ברנס, מייסד שותףOcean 14 Capital: "בכל הנוגע למזון, החקלאות היא כיום אחת התעשיות המזיקות ביותר לסביבה ולמגוון הביולוגי שלנו. יש לזה השפעה עצומה והרסנית על העולם שלנו. אם נוכל לשנות זאת, יש לנו הזדמנות אמיתית לטפל במשבר האקלים. מזון המופק מכלכלה כחולה הוא פתרון מפתח הן לבריאות האקלים והן לבריאות האישית. חקלאות מים היא הדרך היעילה ביותר לייצר חלבון. אבל זה דורש טכנולוגיות חדשות, מתקנים טובים יותר, "דיג שקוף" יותר המשתמש במעקב אחר נתונים והשקעה משמעותית בחלבוני דגים חלופיים".

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "למרות האתגרים, ההייטק הישראלי  עדיין חזק מאוד. ישראל נמצאת מבחינה עולמית ברמת השקעות ממוצעת למדינות מפותחות אחרות, וזה הישג מדהים. מאוד קשה לראות מה יקרה בעתיד אך אני מאמין כי המציאות שנכפתה עלינו תגרום לנו להיות חזקים יותר מקודם. ענף ההייטק מתחזק מכל תקופה קשה".

דני וינטראוב, מנכ"ל רציו טכנולוגיות: "אנו מזהים פוטנציאל משמעותי במיזמים וטכנולוגיות של כלכלה כחולה הן בשל החיבור העמוק למרחב הימי וגם לאור הבשלה של רעיונות המתפתחים באקדמיה ובחיל הים. במטרה לקדם אימפקט סביבתי-חברתי וליצור אקוסיסטם חדשני בתחום הכלכלה הכחולה שמפותח ע"י טאלנטים ישראליים ופורץ דרך בשוק הגלובלי, אנו מובילים השקעות בסטארט-אפים העוסקים בהפחתת פליטות, בשימוש רחב יותר באנרגיות חלופיות ואנרגיה מתחדשת, וגם פועלים בימים אלה להקמת קרן השקעות לטכנולוגיה וחקלאות ימית. למדינת ישראל קיים יתרון בהקשר הטכנולוגיה הימית, לכן חשוב למנף את זה באמצעות חדשנות והשקעות שיובילו את האקוסיסטם המקומי לצמיחה גלובלית ורציו טכנולוגיות רואה עצמה כחלק משמעותי במסע הזה".

אודי גרף, יו"ר דירקטוריון של הייסנטר
: תחום הכלכלה כחולה הינו מרכזי ומאוד משמעותי בעולם הטכנולוגי היום,הכלכלה הכחולה עוסקת במגזרים כמו אנרגיה, שאיבת פחמן, שימור אוקיינוסים,חקלאות ימית, ביו טכנולוגיה, נמלים, חזית הים, ספנות ועוד. כיום הכלכלה הכחולה על גווניה, מוערכת במחזור של למעלה מ 2.5 טריליון יורו בשנה- מה שהופך אותה דה פקטו לכלכלה השביעית בגודלה בעולם במונחי תמ"ג. אנחנו רוצים להגדיל את תחום הכלכלה הכחולה בישראל ובחיפה" .

נתי אמסטרדם, מנהל INVIDIA ישראל
: "כ-70 אחוז מהעולם הוא אוקיינוס אך אין פרופורציה שווה בכמות הסטארטפים שמטפלים בנושא חשוב זה. יש המון חדשנות בנושא זה בשילוב בינה מלאכותית והיום אנו מפעילים יכולות ואלגוריתמים שיועילו בשמירה על האוקיינוס".

ג'ושוע גולד, משקיע, קרן ההשקעות TMV
: "אני חושב שישראל לא מנצלת מספיק את חיל הים, זוהי יכולה להיות פלטפורמה מושלמת בישראל לפתרון בעיות בנמלים ובכלל בתעשייה הימית. יש לישראל כח אדם מצויין עם יכולות בתחומי ההנדסה, האופרציה ומנהיגות ימית. עם הבנה מובהקת של התעשייה הכחולה שלרוב העולם אין אותה. אז אני חושב שיש לכם יתרון משמעותי לקידום יזמות בתחום הימי".

x