התפתחויות באסדרות שוק ה-SMP עם פתיחת תחרות יצרני החשמל

להערכת מידרוג עדכוני שיטת חישוב מחיר השוק SMP עשויים לפגוע בהכנסות וברווחיות היצרנים ואופן פעילותם, והיא תמשיך ותעקוב אחר השפעת שינויי האסדרה על החברות והפרויקטים הפועלים בענף ועל סיכון האשראי של המנפיקים בתחום

 

 

 
התפתחויות באסדרות שוק ה-SMP / צילום: Dreamstimeהתפתחויות באסדרות שוק ה-SMP / צילום: Dreamstime
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/09/2024

בהחלטת ממשלה מספר 3859 מיום 03.06.20218, הנוגעת לרפורמה במשק החשמל, הוחלט בין השאר, על פתיחת מקטע אספקת החשמל לתחרות, זאת על מנת לקדם משק חשמל תחרותי ויעיל וכדי לשמור על אספקת חשמל אמינה. בהמשך לכך, נקבעו כללי עסקאות ואמות מידה אשר יחולו על יצרנים חדשים המחוברים לרשת ההולכה ועל יצרנים אשר רכשו תחנות כוח מחברת החשמל לישראל בע"מ  (להלן: "חח"י"). שיטת ההתחשבנות הקיימת לרכישת חשמל מיצרנים מבוצעת לפי שיטת ה-SMP (System Marginal Price), בה חברת נגה - ניהול מערכת החשמל בע"מ (להלן: "נגה" או "מנהל המערכת") מפרסמת ליצרני החשמל יום מראש את תוכנית הייצור לפיה הם נדרשים לפעול למחרת, כאשר המחיר אמור לבטא את המחיר השולי של ייצור מגה-וואט שעה אחד נוסף.

בנוסף, יצרני החשמל זכאים לתשלומים נוספים ללא תלות בייצור החשמל בפועל, וזאת על מנת להבטיח וודאות הכנסות מסוימת ליצרנים השונים, בין היתר תשלומים עבור העמדת זמינות. כמו כן, ישנם מצבים שבהם מנהל המערכת מעמיס יצרן, או לא מעמיס אותו, בשל אילוצים שונים, ובכך עלול לגרום לאובדן רווח ליצרן. על מנת שלא לפגוע ביצרן, נקבעו באסדרה מנגנוני הגנה שלפיהם אם ליצרן נוצר הפסד או אובדן רווח, הוא זכאי לפיצוי. בשונה מתעריף ה-SMP, שהינו אחיד לכולם, הפיצוי לכל יצרן במנגנונים אלה נקבע בהתאם לעלות הפרטנית שלו. על מנת לנטרל את התמריץ לנפח את הצעות המחיר של יצרן המצפה לקבל תעריף הגנה, נקבע באמות המידה כי הפיצוי ליצרן במקרים אלה יחושב בהתבסס על הצעת המחיר של היצרן, או על פי תעריף שקובעת רשות החשמל (להלן: "הרשות"), כאשר עד היום לא נקבע תעריף על ידי הרשות. מנגנוני ההגנה כוללים: (א) תשלום בעד אנרגיה לא מיוצרת שלא מועמס; (ב) תשלום בעד העמסה, כאשר המחיר של היצרן גבוה ממחיר ה-SMP; (ג) תעריף משלים, כאשר ההכנסות נמוכות מהעלויות הייצור.

היצרנים העיקריים הפועלים כיום תחת אסדרת ה-SMP הינן 4 תחנות הכוח אשר נרכשו בשנים האחרונות מחח"י. כמו כן, דיווחו לאחרונה מספר יצרנים נוספים על התחלת פעילות תחת אסדרת שוק ה-SMP, כאשר בעתיד צפויה כניסה של יצרנים נוספים לשוק זה, בהתאם לבחינת הכדאיות הכלכלית של מהלכים אלו.

ביום 04.09.2024 פרסמה רשות החשמל החלטה לשימוע להתייחסות הציבור  (להלן: "השימוע") לקביעת תקרת מחיר מקסימלי על תעריפי ההגנה המשולמים ליצרנים, זאת במטרה ליצור מחירים תחרותיים והוגנות בתחרות המתפתחת בשוק החשמל בישראל. בהתאם לשימוע, רשות החשמל ניטרה את פעילות היצרנים בשוק, ובפרט בחנה את הצעות המחיר של היצרנים למנהל המערכת, מהן עלו, בין השאר, מספר ממצאים: (1) סך התעריפים המשלימים ששולמו ליצרנים מסתכם לממוצע של 367 מיליון ₪ בשנה והיווה בממוצע 36% מהכנסות היצרנים בכל שנה; (2) יצרן יכול לצפות בסבירות של כמעט 100% כי בכל יום שבו הוא ידווח על זמינות הוא יהיה צפוי לקבל תעריף משלים; (3) הצעות המחיר בזמן אמת של היצרנים גבוהות באופן ניכר מהעלות השולית של אותם היצרנים עצמם; (4) הפער בין גובה הצעות המחיר למחיר ה-SMP גדל בצורה משמעותית בשעות שבהן הביקוש נטו גבוה (שעות אחר הצהריים). מכאן, עולות, בין השאר, המסקנות הבאות של הרשות: לא מתקיימת למעשה תחרות בין היצרנים על ייצור אנרגיה ותמחור הצעות המחיר מנותק מעלויות הייצור של היצרנים בפועל, דבר אשר הוביל לרווחיות עודפת עבור חלק מהיצרנים, המשורשרת לעלייה במחירי החשמל שהציבור נדרש לספוג. להערכת רשות החשמל, השוק כיום אינו משוכלל ומאופיין ברמת תחרותיות נמוכה. כמו כן, על פי הרשות, ניכר כי גם תמחור הצעות המחיר על כלל מרכיביהן  מוטה כלפי מעלה על מנת לנצל את מנגנוני ההגנה שניתנו ליצרנים במסגרת האסדרה, כאשר התמחור של מרכיב מסוים בהצעות המחיר נעשה במנותק מעלויות הייצור של היצרנים. בנוסף, תמחור הצעות המחיר להתנעה מציג פערים של מאות אחוזים בין היצרנים השונים, אף שמדובר ביצרנים בעלי אותה טכנולוגיית ייצור. לאור מסקנות אלו ואחרות החליטה הרשות לקבוע תקרה לתעריפי ההגנה המשולמים ליצרנים. על רקע חובתה של הרשות לפעול ליצירת תנאים לתחרות ולמזעור עלויות, הרשות סבורה כי אין מנוס מהתערבות מיידית בשוק, זאת על מנת לוודא כי צרכני החשמל ישלמו את עלות הייצור ללא עלות עודפת. נציין, כי על פי הרשות, מהלך זה צפוי לחסוך לציבור מאות מיליוני שקלים בשנה. בנוסף לכך, הרשות מציינת כי תמשיך לפקח על שוק האנרגיה, לבחון את התנהגות היצרנים ותקבל החלטות בעתיד בהתאם.

בנוסף, במסמך מיום 27.08.2024 פנה מנהל המערכת בהליך שיתוף ציבור בנושא עדכון שיטת חישוב מחיר השוק בשיטת SMP. בכוונת נגה, לאחר קבלת הערות מהציבור, בכפוף לאישור רשות החשמל, להיערך ליישום המודל הנבחר עד לסוף שנת 2024 ולהתחיל ביישומו בפועל בשנת 2025. על פי נגה, אחד האתגרים בשוק החשמל הוא ריבוי רגולציות של הפעלת יחידות ייצור של יצרנים פרטיים לצד הפעלת יחידות יצור של חח"י בכל הנוגע לפעילותה במקטע היצור, כאשר בשיטה הנוכחית נוצר פער בין המחיר הנקבע במכרז לבין העלות האמיתית והתוצאה היא ייקור מחיר החשמל לציבור. בנוסף, שיטת החישוב החדשה צפויה להתחשב בגידול ניכר בייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, מתקני אגירה ועוד. שינוי השיטה חשוב הן לשוק היצור הסיטונאי והן לשוק האספקה, כאשר מחיר ה-SMP מהווה בסיס לקביעת מחיר החשמל בשווקים אלה.

לאחר בחינת החלופות האפשריות לצורך חישוב מחיר השוק במשק החשמל בישראל, בכוונת נגה ליישם את שיטת ה-IP Model , אשר צפויה לשקף את העלויות כבר בשלב המכרז. להערכת נגה, השיטה שנבחרה אמורה להפחית במידה מסוימת את רמת מחיר השוק ביחס למחירי השוק הקיימים, ולכלול כחלק מהחישוב מגבלות ואילוצים הקיימים במשק החשמל בישראל. על פי שיטתIP Model, מחיר החשמל יכול לרדת באופן משמעותי, כך שלעיתים ניתן יהיה לרכוש חשמל מיצרנים במחיר נמוך מאוד יחסית למחירים היום. בנוסף, מעריכה נגה כי ייתכן ותידרש אסדרה משלימה של רשות החשמל למקרי קצה, כגון: מחסור בגז, שימוש בדלק משני (סולר), מחסור ביכולת ייצור יחידות במשק ועוד.

להערכת מידרוג, השינויים באסדרות המתוארים מעלה עשויים להשפיע על התנהגות השחקנים בשוק ולהביא לירידת מחירים בהתאם, ובמידה מסוימת גם להגברת התחרות בשוק זה. בנוסף, צפויה להיות השפעה שונה על יצרנים שונים, כאשר לחלקם צפויה פגיעה מהותית יותר בהכנסות וברווחיות אשר הוצגו על ידם עד היום. נציין, כי בניתוח הפעילות של יצרנים הפועלים תחת מודל ה-SMP, מידרוג לקחה בחשבון כי ישנה הסתברות גבוהה להתערבות של רשות החשמל בתחרות בענף, בין היתר, על בסיס הצהרות הרשות עצמה. עם זאת, תיתכן השפעה נוספת על הדירוגים, כתלות בהשפעת השינויים על תוצאות היצרנים בפועל. מידרוג תמשיך ותבחן את השפעת השינויים באסדרות השונות על תוצאות פעילות השחקנים השונים בשוק ועל סיכון האשראי של המנפיקים בתחום.

x