פרשת יונט קרדיט: כתב אישום, בכפוף לשימוע, יוגש נגד השר לשעבר משה כחלון

בנוסף לכחלון נשקלת העמדה לדין, בכפוף לשימוע, של נשיא לשכת סוכני הביטוח שלמה אייזיק, צחי אזר ושי פנסו, בעלי השליטה בחברה

 

 
משה כחלון, צילום: פאנדרמשה כחלון, צילום: פאנדר
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/09/2024

פרקליטות המדינה הודיעה לשר האוצר לשעבר משה כחלון, כי יועמד לדין בכפוף לשימוע, בגין עבירות מרמה ודיווח לפי חוק ני"ע במסגרת פרשת "יונט קרדיט", חברת האשראי החוץ-בנקאי. כחלון כיהן בה כיו"ר החברה בין יוני 2021 ליוני 2022. 

הפרקליטות גם הודיעה היום לצחי אזר, שלמה אייזיק ושי פנסו, שלושת בעלי השליטה ונושאי משרה בחברה הציבורית יונט קרדיט, שהיו גם בעלי השליטה בחברת "יונט" הפרטית, כי היא שוקלת להעמידם לדין בכפוף לשימוע במספר פרשיות. 

מהפרקליטות נמסר, כי השר לשעבר כחלון זומן לשימוע עם חשודים נוספים, ובהם קצין הציות של החברה הציבורית, יואב צבר, יועץ החברה דודו בן-נעים, והחברות עצמן. הם חשודים בעבירות מרמה כלפי החברה הציבורית ועבירות דיווח - כל אחד לפי חלקו. 

התיק מטופל במחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה ונחקר על ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.

חשד שבעלי השליטה קיבלו במרמה מניות בשווי 50 מיליון שקלים

הפרשה הראשונה מיוחסת לשלושת בעלי השליטה - אזר, אייזיק (נשיא לשכת סוכני הביטוח בישראל) ופנסו, לבן-נעים ואחרים, ומתמקדת בעסקת הקצאה משנת 2020, שבמסגרתה הוקצו 2 מיליון מניות החברה הציבורית בשווי 50 מיליון ש"ח לטובת החברה הפרטית של בעלי השליטה ולשני יועצים נוספים. על פי החשד, מטרת העסקה הייתה תשלום חובות האג"ח של בעלי השליטה בחברה הפרטית, ומתווה העסקה שאושר במוסדות החברה היה שונה באופן מהותי מהעסקה שבוצעה בפועל. כך שבעלי השליטה והיועצים, בסיועו של קצין הציות, הציגו מצגי שווא למוסדות החברה הציבורית וקיבלו לידם במרמה מניות בשווי של כ-50 מיליון שקלים.

פרשה נוספת מיוחסת בעיקרה לבעלי השליטה ואזר בראשם ולמתפעל סניף נצרת של החברה. היא עוסקת בחשדות הקשורים למעילה בסך 5 מיליון שקל ואי-סדרים כספיים נוספים בסניף נצרת, שהתגלו על ידי יואב צבר כבר בסוף שנת 2020 והיו ידועים לכאורה לבעלי השליטה, שהסתירו אותם מהדירקטוריון ומהציבור. 

כחלון חשוד שהורה לא לגלות אי-סדרים שנמצאו לדירקטוריון מחשש לפגיעה בדירוג האשראי של החברה

על פי החשד, צבר דיווח על ממצאיו ליו"ר כחלון באיחור ניכר, רק בתחילת שנת 2022, וכחלון הורה לו שלא לגלות את ממצאיו לדירקטוריון מחשש לפגיעה בדירוג האשראי של החברה. רק באמצע שנת 2022 החליט צבר לדווח לדירקטוריון החברה הציבורית, אשר פעלה מיד למינוי בודק חיצוני ופרסום הממצאים לציבור.

נוכח גילוי הפרשיות לציבור, השעתה הבורסה את המסחר במניה וגרעה אותה מהמדדים, הורד דירוג האשראי של החברה ורואי החשבון המבקרים משכו את אישורי הדו"חות הכספיים לשנים 2020-2022.

בפרשה נוספת חשוד בעל השליטה והמנכ"ל, צחי אזר, במשיכות כספים אישיות מהחברה הציבורית בסך של כ-400 אלף שקל.

תגובת עו"ד נתי שמחוני המייצג את מר משה כחלון: "אנחנו בטוחים שהאמת תצא לאור. העובדה שלא דבק כל רבב בהתנהלותו של מר כחלון תתברר במהלך השימוע ותביא לסגירתו של התיק״.
 

x