צלילה חדה לצורך נחיתה רכה: הפחתת ריבית ניצית בארה"ב

הפד הפחית את הריבית ב-50 נ"ב, בטווח הגבוה של הציפיות, על מנת לשמר את הכלכלה במצב של נחיתה רכה

 

 

 
עינת מאיר, אנליסטית מאקרו ושווקים ממחלקת מאקרו כלכלה של בנק דיסקונט, לצילום: ישראל הדרי / קמפוס דיסקונט, צילום: איל תגר / עיבוד: פאנדרעינת מאיר, אנליסטית מאקרו ושווקים ממחלקת מאקרו כלכלה של בנק דיסקונט, לצילום: ישראל הדרי / קמפוס דיסקונט, צילום: איל תגר / עיבוד: פאנדר
 

עינת מאיר, אנליסטית מאקרו ושווקים ממחלקת מאקרו כלכלה של בנק דיסקונט
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/09/2024

הפד הפחית את הריבית ב-50 נ"ב, בטווח הגבוה של הציפיות, על מנת לשמר את הכלכלה במצב של נחיתה רכה.

תחזיות הריבית לשנים 2024 - 2026 עודכנו מטה לרמה הגבוהה מהמגולם בשווקים, אך, תחזית הריבית לטווח הארוך עודכנה מעלה, והנגיד ציין כי הבנק מודע לסיכון שבהפחתת ריבית מהירה מדי.

בניגוד למסר של הנגיד במסיבת העיתונאים, השווקים ממשיכים לגלם צפי להפחתת ריבית מהירה יותר מתחזיות הפד, בהתאם, אנו מעריכים כי הפוטנציאל לירידה נוספת בתשואות אג"ח ממשלת ארה"ב הוא מוגבל ומותנה בהפתעה מטה בנתוני הכלכלה. 

הפד הפחית את הריבית ב-50 נ"ב ל-5%-4.75%, בטווח הגבוה של הציפיות, על מנת לשמר את הכלכלה במצב של נחיתה רכה. עם זאת, ההפחתה החדה אינה סימן לעתיד, הנגיד ציין כי הבנק מודע לסיכון שבהפחתת ריבית מהירה מדי, ובהתאם, ההפחתות הבאות יהיו מתונות יותר (25 נ"ב), בתלות בנתונים הכלכליים.

תחזיות הריבית לשנים 2024 - 2026 עודכנו מטה, אך, תחזית הריבית לטווח הארוך עודכנה מעלה. עד סוף 2024 צפויות שתי הפחתות נוספות ל-4.4%, וארבע הפחתות נוספות ב-2025 ל-3.4% בסוף 2025, גבוה מהציפיות בשווקים. עם זאת, הסיכון לתחזית הפד לסוף 2024 מוטה מעלה, מכיוון שתשעה מתוך 19 חברי ועדה צופים ריבית גבוהה יותר. במקביל, תחזיות הריבית לטווח הארוך עודכנו מעלה, ל-2.9%, לעומת 2.75% בתחזית קודמת ו-2.6% במרץ.

שחרור הלחץ בשוק העבודה והתמתנות האינפלציה, אפשרו לבנק להיות בטוח יותר בהצלחתו להשיג את יעד האינפלציה, ולהפחית את הריבית בשיעור חד, על מנת לשמר את הפעילות הכלכלית ולמנוע נחיתה קשה. להערכת הפד, הכלכלה ממשיכה להתרחב בקצב יציב, על רקע המשך התרחבות הצריכה הפרטית והתאוששות בהשקעות, במקביל, לשחרור הלחץ בשוק העבודה שכבר אינו מהווה מקור ללחצים אינפלציוניים.  

אי הודאות לפני הודעת הריבית הנוכחית היתה גבוהה במיוחד, והשווקים לא היו בטוחים אם הריבית תרד ב-25 נ"ב או ב-50 נ"ב, בבוקר ההודעה ההסתברות להפחתה של 50 נ"ב היתה 60%. זה אירוע נדיר במחזור הריבית הנוכחית מכיוון שהפד השתדל והצליח, עד כה, לשדר את כוונותיו מראש כך שהשווקים לא יופתעו. 

לאור ההפתעה ובניגוד למסר של הנגיד במסיבת העיתונאים, השווקים ממשיכים לגלם צפי להפחתת ריבית מהירה יותר מתחזיות הפד, בהתאם אנו מעריכים כי הפוטנציאל לירידה נוספת בתשואות אג"ח ממשלת ארה"ב הוא מוגבל ומותנה בהפתעה מטה בנתוני הכלכלה.

x