מדוע הורדה של 0.5% בריבית הניבה ירידות בשוק המניות האמריקאי?

כרגיל, יותר מדי מדבר טוב יכול להפוך מהר מאוד למשהו הרבה פחות נעים

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/09/2024

אני מתאר לעצמי שהיו דיונים כבדי משקל סביב ההחלטה של אמש, בבנק המרכזי האמריקאי. הורדה של 0.25% בלבד? או ללכת בגדול על הורדה משמעותית של 0.5%. בסקירה מקיפה, משה מימון הביא בפניכם את רוב העניינים הרלוונטיים בנושא, חוץ מדבר אחד מעניין שקרה: את תגובת השוק הסופית, בסיום יום המסחר. למעשה, מי שמתעמק וסוקר את כל סוגי הנכסים שנסחרו אתמול, ראה בכמות אדירה מהם את התבנית שאציג כאן. למשל, אם ניקח לדוגמה: באג"ח הממשלתי, במטבעות חשובים מול הדולר (כמו היין), במתכות היקרות (זהב), ובמיוחד במדדי מניות. הנה גרף 5 דקות של מדד S&P500:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

המאפיין של התבנית פשוטה מאוד: אופטימיות דרמטית בזמן הכרזה על ההורדה הגדולה מהצפוי, וכמעט מיד, קריסה חזרה לסיום נמוך יותר, מנקודת ההתחלה. בגרף, אנו רואים זאת היטב על יד המהלך שהגיע עד כדי שיא כל הזמנים ברמה התוך יומית (1), ולאחר מכן, נפילה בצורה מאוד תנודתית כלפי מטה (2).

בואו נחשוב לרגע על מה שאנו רואים בגרף. ונתחיל במובן מאליו: האם יש הגיון ראשוני ולוגי לחלק ההתחלתי (1)? בהחלט כן. הורדת ריבית הינה יצירה בסיס נוח יותר למימון עלות כלכלית, וזה בהחלט משהו חיובי ששוק המניות מקבל בברכה. לא רק היסטורית, אלא גם מעשית במקרה הנוכחי: הורדת ריבית מביאה גם הקלה לכל מי שנמצא בהפסדים על הפוזיציות האג"חיות מאז נרמול הריביות כלפי מעלה. כמו כן, הורדת ריבית מקלה על הסקטור שיש לציבור הכללי הכי הרבה השפעה בו בכלכלה, דהיינו שוק הדיור והמשכנתאות. שלא נדבר על עוד עניין קטן: הורדת ריבית מייצרת אפשרות קלה יותר וזולה יותר למימון פעילות הונית ממונפת (Margin) בשוקי הון. ועוד לא הגעתי למנות את רוב הדברים הטובים שהורדה מביאה...

 לכן, כאשר שוק העבודה מאט, וכאשר ג"רום פאוול, בצורה ממש מדהימה, כבר מודה שחלק מהנתונים שעליהם הסתמכו, כאשר עמדו על ריבית גבוהה לתקופה ארוכה, היו לא נכונים (Revisions), עצם הורדת הריבית היא עניין טוב שהשוק חייב לקבל בברכה גדולה. ואם קצת יותר מהצפוי, מה טוב....

אבל, אליה וקוץ בה. הורדה של 0.25% הייתה מתקבלת כצעד ראשון, הגיוני, ומדוד כאשר הבחירות המתקרבות מוסיפות לחשש מפני טיעונים פוליטיים כלפי הפדרל רזרב. הורדה של 0.5%, במחשבה שנייה, נראתה כצעד של פאניקה, שאולי מסתיר מידע שידוע לקובעי המדיניות ואינו זמין לנו כרגע. מידע על מהותו של המיתון שכולם חוששים ממנו זמן ארוך ושהכרנו תחת השם: Hard Landing. הורדה של 0.5%, דווקא לפני בחירות, אומרת שלפד לא אכפת להיחשב ללוקח צעד במרוץ לנשיאות ולתת "מתנה להאריס" בצורה של שוקי הון חיוביים.

יותר מזה: הורדה של 0.5% יחד עם ה-Dot-Plot העדכני (תחזית הריביות לשנים הקרובות על ידי המצביעים בדירקטוריון הפד) מראה שיש כאן בנק מרכזי "ממהר" להקל על משק במצוקה. כמו שעשה גרינספאן בסוף 2000 (Dot-Com) וכמו שעשה ברננקי באוגוסט 2007. ההפנמה הזו לא לקחה הרבה זמן להתבטא לכל רוחב הנכסים הפיננסיים הקשורים לנושא. אגב, מכיוון שהתשואות של האג"ח הממשלתי כבר הכילו הורדות די רבות בעתיד הקרוב, אין זה פלא שהן דווקא עלו (!!) כאשר קרתה ההורדה בפועל: התשואה לאג"ח ל-10 שנים סיימה מעלה מתחתית תוך יומית של 3.64% לסגירה של 3.717%.

מה כל זה אומר לנו כמשקיעים לעתיד הקרוב? זה די פשוט: עכשיו שקובעי המדיניות המוניטאריים הודו שהרבה מאוד מנתוני המקרו הרשמיים היו לא נכונים, ושיש צורך בפעילות נמרצת כדי לא להגיע למיתון קשה מאוד, אנו נשנה את הדיסקט ממשטר של קשיחות מוניטארית למשטר של מתינות מוניטארית. כמו תמיד, התשואות של האג"ח הממשלתי בשוק יהוו לנו את הסממן הראשון של הכיוון הכללי. והדולר, את הסממן השני.

לגבי המניות? יש כעת קונפליקט בין הנזילות שתגדל עכשיו, בגלל הריביות הנמוכות יותר, והצורך בתיקון מהותי שנובע מהקטנת רווחיות בגלל המיתון הכלכלי המקומי בארה"ב וזה הגלובלי (סין, גרמניה, יפן). אנו חיים בתקופה קשה של תנודתיות, כאשר המחירים בשוק האמריקאי גבוהים במניות גדולות ונמוכים במניות הקטנות. בכל מקרה, מה שלא ניתן כבר להתכחש אליו הוא: התוצאה של הבחירות תקבע המון בגלל האופי השונה מאוד של שני המועמדים להתמודד עם הקושי הכלכלי הצפוי. בינתיים, אין כמו כלי המגמה של טווח כללי הסיכונים שלכם כדי להמשיך ולתת את ההדרכה הברורה לחלק המעשי של תיק ההשקעות. יחד ננצח!





 
x