S&P 500 רשם שיא לאחר הורדת הריבית של הפד, מה הלאה?

מדד S&P 500 זינק לשיא שיא ביום חמישי לאחר שהפד הוריד את הריבית ב-50 נקודות בסיס, דבר שהוביל להתלהבות בשווקים וגם טילטל כמה אסטרטגיות השקעה

 

 

 
S&P 500 רשם שיא לאחר הורדת הריבית של הפד / צילום: DreamstimeS&P 500 רשם שיא לאחר הורדת הריבית של הפד / צילום: Dreamstime
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/09/2024

המסחר המועדף על המשקיעים בשנה האחרונה - בינה מלאכותית, פרח ביום חמישי אחרי ההודעה על הורדת הריבית. טסלה זינקה ביותר מ-7%, אפל ומטה טיפסו בכמעט 4% כל אחת, ואנבידיה עלתה ב-4%. גם מגזר המוליכים למחצה היה שותף להתלהבות, כאשר מדד PHLX עלה ב-4.3%. ירידה בתביעות האבטלה בארה"ב הוסיפה לאופטימיות. יו"ר הפד הביע אמון בשליטה באינפלציה והדגיש את החוסן הכלכלי של ארה"ב, ועל הדרך רמז על הורדות ריבית נוספות בהתבסס על נתונים שיתקבלו בהמשך. מדד S&P  500 עלה בסופו של דבר ב-1.70% ל-5,713.64 נקודות, הנאסד"ק עלה ב-2.51% ל-18,013.98 נקודות, והדאו ג'ונס עלה ב-1.26% ל-42,025.19 נקודות.

S&P 500 רשם שיא לאחר הורדת הריבית, גרף מאת TradingView

אופטימיות בכל התחומים

לאחר פרסום ההחלטה על הריבית המשקיעים היו בבירור אופטימיים: מגזר טכנולוגיית המידע זינק ב-3.08%, ומניות הצרכנים עלו ב-2.2%. מדד ראסל 2000, שכידוע כולל חברות קטנות יותר, עלה ב-2.1% כי המשמעות היא שיש כעת ציפיה לעלויות תפעול נמוכות יותר ורווחים גבוהים יותר עקב הורדת הריבית.

מה עם הורדות ריבית בהמשך?

BofA Global Research  העלה את ההערכות שלו לגבי הורדות הריבית של הפדרל ריזרב. עכשיו הוא מעריך סך של 75 נקודות בסיס בהורדות ריבית עד סוף השנה, לעומת התחזית הקודמת שלו שעמדה על 50 נקודות בסיס. מבחינה היסטורית, הנתונים מצביעים על עלייה ממוצעת של 14% למדד S&P 500 בחצי שנה שלאחר הורדת הריבית הראשונה לאחר מחזור העלאות ריבית. כמו כן, "אפקט ספטמבר" גם הוא נכנס לתמונה.

כידוע, "אפקט ספטמבר" מתייחס לתשואות חלשות בשוק המניות מבחינה היסטורית במהלך חודשי ספטמבר. ספטמבר היה החודש עם הביצועים הגרועים ביותר, בממוצע, כמעט מאה שנים אחורה. מדובר במעין חריגה בשוק, אנומליה, במובן הזה שהוא מתרחש ללא כל קשר סיבתי או אירוע אמיתי. ובכל זאת, גם ללא כל קשר סיבתי נראה לעין, כולם מאמינים וחושבים על ספטמבר כחודש הגרוע ביותר למניות. למעשה, מאז 1928, מדד ה-S&P 500 רשם ירידה ממוצעת של 1.2% במהלך החודש, בזמן שהוא רשם עליות ממוצעות בכל אחד מאחד עשר האחרים

אז כשספטמבר היה בדרך כלל קשה עבור מניות ארה"ב, העלייה האחרונה הזו עשויה לשבור את המגמה הזו. מחזורי מסחר גבוהים יותר, עם החלפת 12.3 מיליארד מניות, עברו את הממוצע של 10.8 מיליארד ב-20 הסשנים האחרונים, מה שמצביע על פעילות משקיעים מוגברת.

הורדת הריבית של הפד מטלטלת אסטרטגיות השקעה

הורדת הריבית ב 0.5% למעשה מסמן מבחינת המשקיעים שינוי משמעותי במדיניות. מה זה אומר?

עם הורדת הריבית של הפד, יועצי השקעות דוחקים בלקוחות להתרחק מהקצאות מזומנים משמעותיות. הנתונים מצביעים על כך שמאז 2022, קרנות שוק הכסף הקמעונאיות משכו 951 מיליארד דולר, והגיעו ל-2.6 טריליון דולר עד ה-18 בספטמבר 2024. אבל חלק מהאסטרטגים בשוק מזהירים שככל הנראה הקרנות האלו יאבדו את כוח המשיכה שלהן עכשיו כשהריבית יורדת.

למשל, מייסד ניהול הנכסים Reflection מציע להקצות מחדש מזומנים לאחזקות בהכנסה קבועה, ולאחר מכן למניות מועדפות או כאלה שמשלמות דיבידנד כדי לנהל סיכונים. בינתיים, ייתכן שמשקיעים יצטרכו לבדוק השקעות לטווח ארוך כדי להבטיח תשואות, כי התשואות לטווח הקצר הופכות להיות פחות אטרקטיביות כעת.

למה שיהיה לך אכפת?

כי בזמן שהפדרל ריזרב מתכוון להמשיך בתהליך הפחתת הריבית שלו, חשוב למשקיעים להבין את עניין התשואות הנמוכות יותר מקרנות המזומן והכסף. יועצי השקעות מתאימים את עצמם על ידי גיוון תיקים, ושמים עכשיו דגש על הכנסה קבועה ומניות שמשלמות דיבידנד. עם זאת, יש לציין שקשה לשכנע משקיעים קמעונאיים להתרחק מאחזקות מזומנים למרות שיש כמה אלטרנטיבות טובות.

הורדות הריבית של הפד הן חלק מאסטרטגיה כלכלית רחבה יותר שמשפיעה על השווקים ברחבי העולם. ככל שתשואות על מזומנים נמוכות יותר, זה דוחף את המשקיעים לעבר נכסים מסוכנים יותר, כך שהאיזון בין הבטחת הכנסה וניהול סיכונים הופך לרגיש יותר.

המלחמה בשוק העבודה

הורדת הריבית של יום רביעי כנראה מסמנת את סוף המלחמה של הפד עם האינפלציה, אבל היא גם סימנה את תחילתו של קרב נוסף עם אתגר גדול לא פחות: שוק העבודה. הקיצוץ הרציני של הבנק המרכזי מראה שהחשש הוא לא שהמחירים ממשיכים לעלות אלא שמספר המשרות יורד. ותיקון שוק העבודה הוא דבר מורכב. זה לא כאילו שיש עכשיו מיליוני אנשים מחוסרי עבודה. שיעור האבטלה עומד על 4.2%, וזה די טוב. יו"ר הפד אמר שזה קרוב ל "תעסוקה מקסימלית", ורואה שזה מגיע ל-4.4% בלבד עד סוף השנה הזו.

ריבית נמוכה יותר אומרת עלויות אשראי זולות יותר, מה שעלול להוביל חברות להתחיל לגייס שוב עובדים. אבל גם כאן יש בעיה. מדד ההלוואות העיקרי לכל דבר, ממשכנתאות ועד חוב תאגידי, התשואה ל-10 שנים של משרד האוצר האמריקאי, גדל למעשה אתמול והסיבה לכך היא שהשוק שצופה פני עתיד וכבר החל לתמחר את הורדת הריבית עוד לפני ההכרזה.

זה גם לא בהכרח דבר רע. התשואה ל-10 שנים של משרד האוצר האמריקאי עולה מעט היא סימן שהמשקיעים לא מצפים למיתון.

בינתיים, שוק המניות אוהב את הסביבה הזו לאחר הורדת הריבית, כאמור, מדד S&P 500 ודאו ג'ונס נסגרו שניהם בשיא של כל הזמנים אם כי ההתלהבות שככה מעט במסחר של יום שישי.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של סוגי ניירות הערך המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

x