"נחיתה רכה" ב-50 נ"ב

הפד הפחית את הריבית ב-50 נ"ב על מנת לתמוך בנחיתה רכה. עם זאת, ההפחתות הבאות יהיו מתונות יותר

 

 

 
נירה שמיר, כלכלנית ראשית, בנק דיסקונט, צילום: רמי זרנגר; דיסקונט, קרדיט: באדיבות קבוצת דיסקונטנירה שמיר, כלכלנית ראשית, בנק דיסקונט, צילום: רמי זרנגר; דיסקונט, קרדיט: באדיבות קבוצת דיסקונט
 

נירה שמיר, כלכלנית ראשית בבנק דיסקונט
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/09/2024

סקירה כלכלית שבועית 23.9.24 בנק דיסקונט - נקודות עיקריות:

בעולם:

ארה"ב
: הפד הפחית את הריבית ב-50 נ"ב ל-5%-4.75%, על מנת לתמוך בנחיתה רכה, עם זאת, ההפחתות הבאות יהיו מתונות יותר.  

כיוון לעתיד
:  ציפיות הריבית המגולמות בשוק ממשיכות להיות נמוכות מהערכות הפד והתחזיות שלנו,  אנו מעריכים כי הפוטנציאל לירידה נוספת בתשואות אג"ח ממשלת ארה"ב הוא מוגבל.

בישראל:

מדד אוגוסט הפתיע מעלה עם עליה של 0.9%, לעומת צפי לעליה של 0.5%, זאת, על רקע זינוק במחירי הטיסות. להערכתנו, שילוב של גורמי היצע וביקוש, יוסיפו לתמוך באינפלציה גבוהה, מעבר לגבול העליון של היעד.

היקף המשרות הפנויות ירד במהלך החודשים האחרונים בכ-3,500 משרות (2.5%), כאשר במגזר ההייטק נמשכת השונות בין התעשיה לשירותים - עליה לעומת ירידה, בהתאמה. 

ההאטה המתמשכת בפעילות ענף הבניה, כפי שבאה לידי ביטוי בהיקף התחלות וגמר בניה, מהווה איום נוסף על מחירי הדירות, כמו גם על האינפלציה. 

כיוון לעתיד
: פערי הריבית הגבוהים בין ישראל לארה"ב יוסיפו להשליך על פערי התשואות בין שוק האג"ח הממשלתי המקומי לאמריקאי.

ארה"ב
 
הפד הפחית את הריבית ב-50 נ"ב ל-5%-4.75%, בטווח הגבוה של הציפיות, על מנת לתמוך בנחיתה רכה, עם זאת, ההפחתות הבאות יהיו מתונות יותר (25 נ"ב), בתלות בנתונים הכלכליים. תחזיות הריבית לשנים 2024 - 2026 עודכנו מטה, אך, תחזית הריבית לטווח הארוך עודכנה מעלה. עד סוף 2024 צפויות שתי הפחתות נוספות ל-4.4%, וארבע הפחתות נוספות ב-2025 ל-3.4% בסוף 2025, גבוה מהציפיות בשווקים. שחרור הלחץ בשוק העבודה בחודשים האחרונים והתמתנות האינפלציה, אפשרו לבנק להיות בטוח יותר בהצלחתו להשיג את יעד האינפלציה, ולהפחית את הריבית בשיעור חד, על מנת לשמר את הפעילות הכלכלית ולמנוע נחיתה קשה. 

נתוני המכירות הקמעונאיות לאוגוסט הפתיעו מעלה ועלו ב-0.1%, במקביל, נתוני קבוצת הבקרה (מכירות קמעונאיות בניכוי אנרגיה, חומרי בניה וכלי רכב), הנכללים בחישוב התוצר, עלו ב-0.3%. הנתונים מצביעים על המשך התרחבות הצריכה הפרטית, התרחבות שמפחיתה את החששות מפני מיתון. עם זאת, העוצמה נרשמת בעיקר במכירות באינטרנט, בעוד בסעיפים כמו מסעדות, הלבשה ומוצרי אלקטרוניקה נרשמה חולשה. בנוסף, נתוני יולי עודכנו מעלה. במקביל, נרשמה הפתעה מעלה בייצור התעשייתי שעלה ב-0.8% בתמיכת התאוששות מהירה בשיעור של 9.8% בייצור כלי רכב, לאחר חולשה בחודש יולי, לפיכך הגידול הינו תיקון זמני ואינו מצביע על מגמה של התאוששות בפעילות הכלכלית.

אירופה

 הבנק המרכזי הבריטי שמר על הריבית ללא שינוי ברמה של 5%, בניגוד לבנק המרכזי האמריקאי, לאור לחצי האינפלציה בבריטניה. אינפלציית הליבה בבריטניה עמדה באוגוסט על 3.6%, ומחירי השירותים האצו ל-5.6%. הבנק אותת על הפחתת ריבית הדרגתית בהמשך.

גלובלי

הבנק המרכזי של יפן שמר על הריבית ללא שינוי ברמה של 0.25% ואותת כי אינו ממהר להמשיך ולהעלות את הריבית. תיסוף היין בחודשיים האחרונים, שמפחית את הסיכון האינפלציוני, התמתנות הצריכה הפרטית, אי הוודאות לקראת הבחירות ביפן ורצון לבחון את ההשלכות של הפחתת הריבית על ידי הפד, בשילוב עם, השפעת העלאת הריבית ביפן ביולי על מחירי השירותים, ועל הפעילות הכלכלית, תמכו בשמירה על הריבית ללא שינוי. 

ישראל

מדד אוגוסט הפתיע מעלה ועלה ב-0.9%, לעומת צפי לעליה של 0.5%, זאת, על רקע זינוק במחירי הטיסות בכ-22% (תרמו כ-0.4% למדד). כתוצאה, האינפלציה השנתית ממשיכה להתרחק מהגבול העליון של היעד ועולה ל-3.6%, ואינפלציית הליבה (האינפלציה בניכוי אנרגיה, פירות וירקות ומעורבות ממשלתית) עולה מ-2.5% ל-2.8%. 

מחירי הפירות וירקות רשמו עליה של כ-6%, ותרמו כ-0.2% למדד, זאת בהובלת מחירי הירקות (כ-13%). כך, שני סעיפים שמשקלם הכולל הינו כ-5%, עלו בחדות, בעיקר בשל מגבלות היצע, ותרמו כ-0.6% למדד חודש אוגוסט.

באותה עת, נמשכת העליה במחירי השכירות, כאשר הרכיב המרכזי בסעיף הדיור -  מחירי השכירות בחוזים מתחדשים, עלה ב-0.7%, ובקצב שנתי של 2.6%, בדומה לעליות ביוני-יולי. עם זאת, בדירות בהן היתה תחלופה של שוכרים נרשמה עליה של 5.3%, לעומת 3.4% ביולי.

להערכתנו, האינפלציה תוסיף לשהות תקופה ארוכה מעבר לגבול העליון של היעד, זאת, על רקע שילוב של גורמי היצע וביקוש - משק בתעסוקה מלאה, מחסור בעובדים ועליה מואצת בשכר, מדיניות פיסקאלית מרחיבה, סעיף הדיור במדד, ומגבלות היצע, למשל, בתחום התעופה, ירקות ופירות ועוד. אנו מעריכים שהאינפלציה שנה קדימה תעמוד על 3.1%, כאשר, רמת חוסר הוודאות מוסיפה להיות גבוהה במיוחד.

בחודש אוגוסט נותר שיעור אבטלה הרחבה  ברמה של 3.3%, בדומה לרמתו ביולי, ונמוך מהרמה ערב המלחמה - 3.6%. עם זאת, מתברר, כי קצב קליטת המועסקים בחודשים האחרונים איטי מאד, כך שחלק ניכר מהירידה באבטלה נגזר  מירידה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה .  נציין, כי מערב המלחמה ועד כה ירד שיעור ההשתתפות מ-63.3% ל-62.5%.

עוד באשר לשוק העבודה, בחודש אוגוסט נרשמה ירידה של כ-3,200 משרות פנויות, ובמצטבר מחודש מאי, מדובר על ירידה של כ-3,500 משרות (2.5%). ירידה זו הינה בניגוד למגמת העליה בביקוש לעובדים שראינו החל מנובמבר 2023, לאחר הצניחה שהתרחשה עם פרוץ המלחמה. עם זאת, במספר ענפים נמשכת העליה בביקוש לעובדים, ובהם, תעשיה, בינוי, שירותי אירוח ואוכל, במידה רבה  כתוצאה מהיעדר עובדים זרים. מעניין לציין, כי במגזר ההייטק, מוסיפים לראות שונות בין המגזרים. בעוד בהייטק תעשיה, נמשכת במהלך החודשים האחרונים עליה בהיקף המשרות הפנויות, הרי שבהייטק שירותים רואים ירידה. למעשה, היקף המשרות הפנויות במגזר ההייטק בכללותו דומה היום לרמתו ערב המלחמה.

המחסור החמור בעובדים בענף הבניה, מוסיף לתת אותותיו על הענף, עם ירידה נוספת בהיקף הפעילות ברבעון השני של השנה. כך חלה ברבעון השני של 2024 ירידה בהיקף התחלות וגמר בניה, וכן במספר היתרי הבניה. היקף התחלות וגמר הבניה עמד על רמה שנתית של כ-55 אלף וכ-45 אלף, בהתאמה, ירידה של כ-20% לעומת ערב המלחמה, ומספר היתרי הבניה - כ-65 אלף, ירידה של כ-14%. 

אין ספק שההאטה בענף הבניה מהווה איום נוסף על מחירי הדירות, כמו גם על האינפלציה. כזכור, במהלך שמונת החודשים האחרונים עלו מחירי הדירות בכ-7%, על רקע גידול מואץ בהיקף המכירות, לצד מגבלות מצד ההיצע, שבאות לידי ביטוי, בין היתר, בירידה המתמשכת במספר חודשי ההיצע ל-17.4 חודשים. לפיכך, הירידה החדה בהיקף התחלות וגמר בניה צפויה לתמוך בהמשך עליית המחירים, ואף בקצב מואץ, ובנוסף, להוביל להאצה בעליית מחירי השכירות.

להלן הנתונים הצפויים להתפרסם השבוע: ארה"ב: מדד מנהלי הרכש (23/9), אינפלציית הוצאות צרכנים (27/9), גוש האירו:  מדד מנהלי הרכש (23/9); ישראל: סקר כוח אדם - 8/24, הייצור התעשייתי - 7/24, פדיון ענפי המשק - 7/24 (23/9), המדד המשולב של בנק ישראל - 8/24 (24/9), יצוא שירותים - 7/24 (25/9).

אג"ח ממשלתי בחו"ל 

השווקים ממשיכים לגלם צפי להפחתת ריבית מהירה יותר מתחזיות הפד, בניגוד למסר של נגיד הפד במסיבת העיתונאים, והסיכוי להפחתת ריבית נוספת בשיעור של 50 נ"ב בנובמבר עומד על 50%. בנוסף, השווקים צפים כי הריבית תעמוד על 4.1% ו-2.9%, בסוף 2024 ו-2025, בהתאמה, לעומת הערכות הפד שצופות ריבית של 4.4% ו-3.4%. 

שיפוע העקום (בטווח של 2-10 שנים) עלה במהלך השבוע והגיע ל-15 נ"ב, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2022, על רקע ציפיות שהפחתת ריבית חדה עכשיו, מפחיתה את הסיכוי להפחתות ריבית משמעותיות בהמשך. התשואות לשנתיים ולעשר שנים עלו ב- 1 נ"ב וב-9 נ"ב, בהתאמה, בתמיכת עליה בציפיות האינפלציה. 

מכיוון שציפיות הריבית המגולמות בשוק ממשיכות להיות נמוכות מהערכות הפד והתחזיות שלנו,  אנו מעריכים כי הפוטנציאל לירידה נוספת בתשואות אג"ח ממשלת ארה"ב הוא מוגבל ומותנה בהפתעה מטה בנתוני הכלכלה.

שוק האג"ח הממשלתיות בישראל 

הניתוק בין שוק האג"ח המקומי לבין השוק האמריקאי הולך ומתגבר. כך, עלו התשואות לשנתיים ולעשר שנים ב-21 נ"ב, תוך עליה של כ-30 ו-17 נ"ב בריביות הצמודות לשנתיים ולעשר שנים, בהתאמה. כתוצאה, פער התשואות בין אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים לאג"ח האמריקאי ממשיך לעלות ומגיע לכ-140 נ"ב, לעומת כ-130 לפני שבוע וכ-100 נ"ב בתחילת החודש.

אמנם, פער התשואות מבטא פרמיית סיכון, אולם, נובע במידה רבה משונות גבוהה בין ציפיות הריבית בשני השווקים. בעוד, כאמור, בארה"ב צופה השוק ירידה חדה בריבית לרמה של 2.9% בסוף 2025, הרי שבישראל ציפיות השוק מגלמות ירידה מתונה מאד, לרמה של 4.1% בסוף 2025 וכ-4.3% בממוצע ל-2025 (לעומת כ-3.7% וכ-4.1% לפני שבוע, בהתאמה).

סחורות

המתקפה בלבנון הובילה לעליה במחיר הנפט, שעלה ב-4% במהלך השבוע האחרון. העליה נתמכה גם בהפחתת הריבית בארה"ב שהובילה לעליה במחירי הסחורות, אולם, להערכתנו, הורדת ריבית בארה"ב לא תתמוך במחירי הנפט לאורך זמן, מכיוון שאינה צפויה להשפיע על הביקוש או ההיצע לנפט.

 מחיר הזהב חצה במהלך השבוע את סף ה-2,600$ והגיע ל-2,622$, עליה של 1.7% בשבוע האחרון, על רקע ההפחתה החדה של הריבית בארה"ב, העליה בציפיות האינפלציה, במקביל להיחלשות הדולר בעולם.

שוק המט"ח

השקל פתח את השבוע בפיחות חד בעקבות הירידות בנאסד"ק בסוף השבוע הקודם, במהלך השבוע הפיחות התחזק בעקבות התגברות המתח הביטחוני בצפון. בסיכום שבועי פוחת השקל ב-1.6%, למרות היחלשות של הדולר בעולם בשיעור של 0.4%.

 

תחזית חודשית

תחזית שנתית שנה קדימה

ריבית בנק ישראל (סוף תקופה)

4.5%  (אוקטובר, 24')

4.25%

אינפלציה

0.1% (ספטמבר 24')

3.1%


x