עיצום כספי בסך 200,000 שקל בגין מסחר עצמי בני"ע

עיצום כספי בסך 200,000 שקל הוטל על פעיל בשוק ההון שביצע למעלה מ-2000 עסקאות עצמיות בניירות ערך

 

 

 
עיצום כספי / Image-by-Freepikעיצום כספי / Image-by-Freepik
 

רשות ניירות ערך
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/09/2024

ועדת האכיפה המנהלית, בראשות השופטת בדימוס ד"ר בלהה כהנא, וחברי המותב עו"ד יעל דקל-שפריר ורו"ח קובי נבון, קבעה ביום 15.7.2024 את אחריותו של החשוד, לביצוע הפרות מנהליות של תרמית בקשר לניירות ערך לפי סעיף 54(א1)(2) לחוק ניירות ערך, תשכ"ח-1968 (להלן: "חוק ניירות ערך" או "החוק"), וזאת בגין ביצוע 2,081 עסקאות עצמיות בניירות ערך על ידי החשוד לאורך תקופה ארוכה. ועדת האכיפה המנהלית הטילה על החשוד עיצום כספי על סך 200,000 ₪ וכן עיצום כספי על תנאי לפי סעיף 52נח לחוק, בסך 300,000 ₪ אם ישוב ויבצע הפרה מנהלית לפי סעיף 54(א1)(2) לחוק, במהלך שנתיים מיום החלטת המותב. 

החלטת ועדת האכיפה המנהלית ניתנת לפרסום כעת בחלוף 60 ימים הנדרשים בחוק ניירות ערך ממועד מתן ההחלטה ועד לפרסומה. 

הבירור המנהלי בתיק זה בוצע על ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר של הרשות. התיק נוהל על ידי עו"ד עופרה רובינפלד-הוך, ממחלקת ביקורת ואכיפה ברשות ניירות ערך.

תמצית העובדות ההפרה ביסוד החלטת הוועדה

עניינו של התיק בעסקאות עצמיות בניירות ערך שביצע החשוד בין חשבונותיו ובין חשבונות בני משפחתו. 

החשוד, שפעיל בשוק ההון שנים רבות, פעל בניירות ערך באמצעות מספר חשבונות שבשליטתו ועל שמו בהם היה בעל הסמכות הבלעדית לסחור, וביצע עסקאות עצמיות בין חשבונותיו אלה, כאשר הוא שהזרים את ההוראות משני צדדי העסקה. כמו כן, ביצע עסקאות עצמיות בין חשבונותיו הפרטיים לבין חשבונות בני משפחתו, אחיו וגיסיו, בהם היה מורשה לפעול, כאשר הזרים גם במקרה זה את ההוראות משני צדדי העסקה (כאשר בצד האחד היה חשבונו הפרטי ובצד השני חשבון בן המשפחה), או באמצעות הנחייתם באופן מדויק כיצד לפעול מולו. בני משפחתו לא היו מודעים בעת הפעילות האמורה לכך שהחשוד נמצא בצד הנגדי לעסקה ופועל מול חשבונותיהם באותן עסקאות. 

לאורך כחמש וחצי שנים, בתקופה שבין ינואר 2017 ועד יוני 2022, ביצע החשוד 2,081 עסקאות עצמיות בין חשבונותיו וכן בין חשבונותיו לחשבונות בני משפחתו, בהיקף כספי של 4,612,132 ₪. עיקר פעילותו במסגרת העסקאות העצמיות התרכזה בכתבי אופציה ובמניות, וזאת במהלך 438 ימי מסחר, כאשר במרביתם, לעסקאותיו העצמיות הייתה השפעה מהותית על תנודות השערים ועל מחזורי המסחר בניירות הערך בהם פעל.

החשוד הודה בכלל העובדות וההפרות אשר יוחסו לו. 

החלטת ועדת האכיפה המנהלית

ועדת האכיפה המנהלית קיבלה את הטענות והעובדות כפי שהוצגו על ידי הרשות וקבעה את אחריותו של החשוד לביצוע ההפרות האמורות לפי סעיף 54(א1)(2) לחוק ניירות ערך. 

ועדת האכיפה המנהלית קיבלה את עמדת הרשות לעניין גובה והיקף הטלת אמצעי האכיפה כנגד החשוד, זאת, בין היתר, לאור ביצוע פעילות בלתי חוקית באופן שיטתי ולאורך זמן על ידי החשוד.
x