השקעות בעולם משתנה: כיצד לנווט בתמורות הגלובליות

מעבר לשינויים במחירי הריבית ולתנודתיות בשוקי המניות, קיימים גורמים עמוקים ומורכבים יותר שמשפיעים על השווקי

 

 

 
השקעות בעולם משתנה / צילום: Dreamstimeהשקעות בעולם משתנה / צילום: Dreamstime
 

ד״ר ננט הכלר-פיידהרב,ראש תחום אסטרטגיית השקעות, בנק לומברד אודייר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/09/2024

העולם הכלכלי שבו אנו פועלים עובר תמורות דרמטיות. מעבר לשינויים במחירי הריבית ולתנודתיות בשוקי המניות, קיימים גורמים עמוקים ומורכבים יותר שמשפיעים על השווקים—כגון שינויים דמוגרפיים, מהפכות טכנולוגיות ושינויי אקלים. כראש תחום אסטרטגיית השקעות, קיימות ומחקר בבנק לומברד אודייר, אני מאמינה כי על המשקיעים לאמץ גישה חדשה, שתיקח בחשבון את התמורות הללו ותשנה את הדרך שבה הם מנהלים את תיקי ההשקעות שלהם.

היבטים דמוגרפיים וטכנולוגיים שמשנים את כללי המשחק

השינויים הדמוגרפיים בעולם, במיוחד תוחלת החיים המתארכת, מחייבים אותנו לחשוב מחדש על הדרך שבה אנו משקיעים. ההשפעות של אוכלוסייה מזדקנת על הכלכלה הן משמעותיות—משינויי דפוסי הצריכה ועד להשפעה על שווקי הנדל"ן והבריאות. הדור הצעיר, דור המילניאלס ודור ה-Z, נכנסים למעגל העבודה עם ערכים שונים ודרישות חדשות, במיוחד בתחום הקיימות והאחריות החברתית. הם אינם מסתפקים בתשואות פיננסיות בלבד; הם מחפשים השקעות שתואמות את ערכיהם, כמו השקעות ירוקות ומעורבות חברתית.

המהפכה הטכנולוגית המתחוללת לנגד עינינו, ובפרט הבינה המלאכותית היא גורם נוסף שמחייב התייחסות זהירה ומחושבת. אנו עדים כיום להתפתחות מואצת בטכנולוגיות הבינה המלאכותית, שמשפיעה על מגוון רחב של תחומים, החל משירותים פיננסיים ועד לחדשנות בתחום הבריאות והאוטומציה. השקעות בטכנולוגיות AI דורשות הבנה מעמיקה של הפוטנציאל, אך גם של הסיכונים הגלומים בתחום זה, שכן הסביבה הרגולטורית משתנה במהירות והטכנולוגיה עצמה נמצאת בשלבי התפתחות מתקדמים אך לא יציבים. בניתוח השווקים, אנו צופים כי ההשקעות בטכנולוגיות AI ימשיכו לגדול באופן משמעותי, כאשר חברות ברחבי העולם מאמצות את הטכנולוגיות הללו כדי לשפר את השירותים והפתרונות שהן מציעות ללקוחותיהן.

קיימות - הבסיס להשקעות העתיד

במקביל לשינויים הטכנולוגיים, קיימות הופכת להיות גורם מרכזי באסטרטגיות ההשקעה שלנו. אנחנו חיים בעידן שבו ההבנה בדבר הצורך בשמירה על הסביבה ועל משאבי הטבע הופכת לגורם מכריע בקבלת החלטות השקעתיות. השקעות בתשתיות ירוקות, באנרגיות מתחדשות ובטכנולוגיות אקולוגיות אינן רק הכרח מוסרי, אלא גם מהלך כלכלי נבון. הנתונים מהחצי הראשון של 2024 מראים עלייה משמעותית בהשקעות בתחום התשתיות הירוקות—גיוסי הון בתחום זה זינקו, ועסקאות בתחום האנרגיה המתחדשת הגיעו לשיאים חדשים.

למרות שהשקעות בתחומים אלו נראות לעיתים כהימור ארוך טווח, חשוב להבין שהן מבוססות על מגמות ארוכות טווח בלתי ניתנות לעצירה. השוק הגלובלי כבר אינו מתעלם מהשפעות שינויי האקלים, וההשקעות בתחום הקיימות מציעות הזדמנויות ייחודיות לתשואות כלכליות משמעותיות לצד תרומה חיובית לעולם שבו אנו חיים.

השפעות פוליטיות וגיאופוליטיות על ההשקעות

כחלק מהשיקולים האסטרטגיים, חשוב להישאר ערניים להשפעות הפוליטיות והגיאופוליטיות על השווקים. הבחירות הקרבות בארה"ב, למשל, עשויות להיות גורם מכריע בשווקים הפיננסיים. המדיניות הכלכלית והפיננסית שתונהג על ידי הממשל הבא בארה"ב תשפיע באופן ישיר על שוקי ההון, במיוחד בתחום האנרגיה. שינויי מדיניות עשויים להסיט את ההשקעות מאנרגיות מתחדשות לאנרגיות פוסיליות, בהתאם לתוצאות הבחירות.

בנוסף, אירועים גיאופוליטיים כמו סכסוכים במזרח התיכון או תנודתיות בשווקים האירופיים יכולים להשפיע על מחירי הנפט ועל היציבות הכלכלית הגלובלית. חשוב שהמשקיעים יהיו מוכנים להתמודדות עם אירועים בלתי צפויים וימשיכו להתעדכן בתמורות הפוליטיות שיכולות להשפיע על השקעותיהם.

אסטרטגיות להשקעה בעתיד משתנה

במבט לעתיד, אני ממליצה למשקיעים לבחון מחדש את תמהיל ההשקעות שלהם, תוך דגש על פיזור גיאוגרפי וענפי רחב יותר. הזדמנויות משמעותיות קיימות בשווקים המתפתחים, במיוחד באסיה, שבהם אנו רואים צמיחה מואצת בתחומים כמו טכנולוגיה וצרכנות. יש לשקול השקעות באזורים אלו לאור הפוטנציאל הגלום בהם, לצד שמירה על איזון בין סיכון לתשואה.

יש לשים דגש גם על השקעות בתחומים המבטיחים יציבות לאורך זמן, כמו שווקי האג"ח הגלובליים. ניתוח של בית ההשקעות שלנו מראה כי השקעות באג"ח גרמניות ואנגליות מהוות אפשרות אטרקטיבית במיוחד בתקופה זו, עם פוטנציאל לתשואות אטרקטיביות מול סיכון נמוך יחסית.

סיכום: השקעה עם מבט קדימה

העולם הכלכלי שבו אנו פועלים משתנה בקצב מואץ. כדי להצליח ולהתמודד עם האתגרים וההזדמנויות הגלומות בשינויים אלו, משקיעים חייבים לאמץ גישה רחבה יותר, שמביאה בחשבון את כל ההיבטים—מהטכנולוגיים ועד לגיאופוליטיים. רק באמצעות חשיבה קדימה ונכונות להסתגל למציאות החדשה, נוכל להבטיח תשואות יציבות ומשמעותיות לאורך זמן. 

x