גידול בהכנסות סוכנים ובהיקף הנכסים המנוהלים על ידי המוסדיים - הדו״ח השנתי של רשות שוק ההון

היקף הנכסים המנוהלים על ידי הגופים המפוקחים עלה בשנת 2023 ליותר מ-2.5 טריליון שקלים - עליה של כ-9.5% לעומת שנה קודמת; גידול של 5% בממוצע בעמלות ששילמו החברות לסוכנים ב-2023

 

 

 
הדו״ח השנתי של רשות שוק ההון / צילום: Dreamstimeהדו״ח השנתי של רשות שוק ההון / צילום: Dreamstime
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/09/2024

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון מפרסמת היום (ג') את הדוח השנתי לשנת 2023. הדוח סוקר את ההתפתחויות בשוק ההון הישראלי ואת פעילות הרשות בתחומי הפנסיה, הביטוח, החיסכון ושירותים פיננסיים נוספים.

היקף הנכסים המנוהלים על ידי הגופים המפוקחים עלה בשנת 2023 מעל ל-2.5 טריליון ₪, עליה של כ-9.5% ביחס לשנה הקודמת. מערכת הפנסיה, הביטוח והחיסכון ניצבת בפני אתגרים מקומיים וגלובליים ופעילות הרשות משקפת את החשיבות בפיקוח מקצועי ומקיף לשמירה על מערכת פיננסית מתקדמת, הוגנת, בטוחה, יציבה ותחרותית.

בשנת 2023 השקיעה הרשות משאבים ניכרים בטיפול בהליך מינוי המנהל המורשה בחברת "סלייס גמל", שהוא אירוע תקדימי בשוק ההון. הרשות עסקה ומוסיפה לעסוק באופן אינטנסיבי גם במשבר הביטוח הסיעודי, ברפורמה בתחום מסלולי ההשקעה, בהתמודדות עם תופעת העליה במחירי ביטוח הרכב, בשיפור תשתית העברת המידע בשוק חיסכון הפנסיוני, במאבק בהון השחור ובהליכי ביקורת ואכיפה בתחום התיווך וההפצה. כמובן, שעם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", נקטה הרשות גם צעדים מידיים שנועדו להעניק מענה מיטבי לאוכלוסיות הנפגעים השונות, ובהן החטופים ומשפחותיהם, משפחות הנופלים, אנשי המילואים והמפונים. במקביל, הגבירה הרשות את צעדי הפיקוח הנדרשים בעקבות המצב החירום, שכללו מיקוד מיוחד בנושאי אבטחת המידע ומניעת מימון טרור.

29 מיליון שקלים הושבו לציבור בגין תלונות מוצדקות

היקף הקנסות והעיצומים שהטילה הרשות עמד בשנה החולפת על סך של מעל ל-11 מיליוני ₪, במסגרת יישום תוכנית הביקורת שנקבעה. כמו כן, הרשות טיפלה בכ-16 אלף פניות ציבור אשר במסגרתן הושבו לציבור כ-29 מיליוני ₪.

פנסיה וגמל - נתונים כמותיים בשוק הפנסיוני

על פי הדוח, מנורה מובילה גם השנה בהיקף ההפקדות, כשנתח השוק שלה עלה ל-24.4% לעומת 23.5% בשנת 2022. אלטשולר שחם מציגה ירידה בהפקדות בשיעור של 12.2%, אבל עדיין שומרת נתח שוק דומה לזה של 2022. קרן מור שהחלה לפעול ב-2022 בתחום הפנסיה והגמל, הגיעה כבר לנתח שוק של 6% ב-2023. אלטשולר ירדה בנתח השוק שלה ב-12.2%.


דמי הניהול הממוצעים מהצבירה בקרנות החדשות עלו במקצת השנה ועומדים על 0.16% לעומת 0.15% ב-2022 אבל פחות מ-2019 – 0.27%.

ביטוח כללי – עלייה של 14.5% בגביית פרמיות

בשנת 2023 פעלו בתחום הביטוח הכללי בישראל 17 חברות ב15-ענפים. סך דמי הביטוח ברוטו שגבו החברות בשנת 2023 הסתכמו בכ31.5- מיליארד ש”ח, עלייה של כ14.5%- בהשוואה לגבייה בשנת 2022.

בענף ביטוח רכב רכוש היה גידול של כ4%- במספר הרכבים המבוטחים. גידול זה תרם לעלייה בסך דמי הביטוח בענף זה. הסברים אחרים לגידול זה הם התייקרות מחירי החלפים ושווי הרכבים וכן העלייה הגדולה במספר גנֵיבות הרכב.

בשנת 2023 המשיכה המגמה של עלייה בנתח השוק ובשיעור השינוי בדמי הביטוח של החברות החדשות יחסית - ווישור חברה לביטוח וליברה, שכל אחת מהן מחזיקה כבר כ-2% נתח שוק. הראל ומנורה ירדו בנתח השוק שלהן בביטוח כללי.

ביטוחי בריאות

ב-2023 חל גידול בגובה דמי הביטוח ברוטו בביטוח בריאות. גידול זה נובע בין היתר מעלייה של מדד המחירים לצרכן ומגידול במספר המבוטחים.


הראל מובילה בנתח השוק שלה בביטוחי הבריאות בו היא מחזיקה כ-38%. בתחום ביטוחי נסיעות לחו"ל, מובילה דיוויד שילד (פספורכארד) עם נתח של 41%.

סוכני ביטוח – היקף העמלות בגמל ופנסיה גדל ב-10%

מספר סוכני הביטוח ממשיך לגדול בעיקר בתחום הביטוח הפנסיוני, בו גדל מספרם מ-12,407 סוכנים פנסיוניים בשנת 2022 ל-12,618 בשנת 2023.


היקף העמלות שקיבלו סוכני הביטוח גדל בשנת 2023 בשיעור ממוצע של 5% והוא הסתכם בכ-11 מיליארד שקלים. בולטת במיוחד העליה בעמלות גמל ופנסיה וביטוח כללי, שם גדלו העמלות בשיעור של 10% .


עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון: "פיקוח ממוקד, אפקטיבי ומקצועי על המערכת הפיננסית הוא מרכיב קריטי והכרחי להבטחת כלכלה צומחת, מתקדמת, יעילה והוגנת. אני גאה להציג את ההיקף הרחב של הפעולות שביצעה הרשות בתחומים שונים, לחיזוק המערכת הפיננסית ולהגנה על ציבור החוסכים והמבוטחים. מעל לכל, הרשות פועלת להבטחת סביבה הוגנת ובטוחה לצרכנים הפיננסיים, בתחום שבו יש פערי כוחות ופערי ידע משמעותיים. באמצעות פיקוח מקצועי ועם הקצאת משאבים מתאימה נוכל להמשיך לשמר שוק תחרותי, מתפתח ומוביל ברמה בינלאומית שימשיך לתמוך בצמיחת המשק הישראלי."

x