תפקידי נאמן למחזיקים בתעודות התחייבות שהונפקו לציבור

מחלקת ביקורת ואכיפה ביצעה ביקורת רוחב ביחס לפעילותם של נאמנים לאגרות חוב בנושא אופן פעולתם בעניין חברות שהנפיקו אגרות חוב לציבור

 

 
עמדה משפטית / צילום: Dreamstimeעמדה משפטית / צילום: Dreamstime
 

רשות ניירות ערך
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/09/2024

הקדמה

סעיף 35 ב(א) לחוק ניירות ערך, תשכ"ח- 1968 ("החוק" או "חוק ניירות ערך") קובע כי אין להציע תעודות התחייבות לציבור אלא אם המנפיק מינה נאמן למחזיקים בתעודות ההתחייבות ("אגרות חוב"). חובות הנאמן, כמו גם הפעולות שעליו לנקוט במקרים השונים, קבועות בחוק ניירות ערך ובחוק הנאמנות, התשל"ט- 1979 ("חוק הנאמנות"). מטרת חובות אלה היא, בין היתר, לגשר על פערי האינטרסים וניגודי העניינים הקיימים בין המנפיק הלווה כספים לבין מחזיקי אגרות חוב מהציבור, המלווים לו כספים.

מחלקת ביקורת ואכיפה ביצעה ביקורת רוחב ביחס לפעילותם של נאמנים לאגרות חוב בנושא אופן פעולתם בעניין חברות שהנפיקו אגרות חוב לציבור. במסגרת זו נבחנו הפעולות והאמצעים שבהם נקטו הנאמנים בהתאם להוראות הדין ולשטרי נאמנות.

מטרת מסמך זה היא לשקף את עמדות סגל רשות ניירות ערך )"סגל הרשות"( בנושא פעילות הנאמנים לאגרות החוב, כפי שהתגבשו לאורך השנים ובעקבות הביקורת שנערכה על ידי מחלקת ביקורת ואכיפה בשיתוף עם מחלקת תאגידים.

עמדה זו מיועדת לשרת את הנאמנים, התאגידים המדווחים ואת הציבור הרחב. בעניין זה, יובהר כי האמור בעמדה זו מצביע גם על חובות החלות על תאגידים שהנפיקו אגרות חוב לציבור, ובכלל זה חובותיהם כלפי מחזיקי אגרות החוב וכלפי הנאמן למחזיקים באגרות החוב. עוד יובהר כי ממילא אין באמור בעמדה זו בכל הנוגע לחובותיו של הנאמן כדי לגרוע מאחריותה וחובותיה של החברה המנפיקה בהתאם להוראות הדין.
x