11 הסברים אלטרנטיביים לקפיצת המניות בבורסה בימי מלחמה

הסכנה למלחמה אזורית בצפון הארץ לא מרתיעה בינתיים את ציבור המשקיעים בישראל. מדד תל אביב 125 זינק מתחילת השבוע ב-3.5%. הוא גבוה כעת בכ-7% מרמתו בתחילת 24'. גם השקל ממשיך לגלות חוסן. מה מסביר זאת?

 

 

 
11 הסברים אלטרנטיביים לקפיצת המניות בבורסה בימי מלחמה / צילום: Dreamstime11 הסברים אלטרנטיביים לקפיצת המניות בבורסה בימי מלחמה / צילום: Dreamstime
 

עמי גינזבורג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/09/2024

להלן תמצית האירועים החדשותיים בישראל מתחילת השבוע האחרון: 

ירי של מאות טילים ורקטות על צפון הארץ. הירי התרחב גם לחיפה, הקריות, צפון השומרון ועמק יזרעאל. דובר צה"ל מאיץ בתושבי לבנון להתפנות מבתיהם. עשרות אלפים מהם גודשים את כבישי המדינה כשפניהם לבירה, ביירות. 

חיל האוויר מפציץ מאות מטרות, בהן חלק ניכר מארסנל הטילים של חיזבאללה לטווח ארוך ובינוני. לבנון מודיעה על כ-500 הרוגים בתקיפות. 

חסן נאסראללה שב ומזהיר  מפני נקמה. מנהיגי איראן מתלבטים כיצד לסייע לו. מיליציות שיעיות בעיראק טוענות ששיגרו טילים משטחן לעבר ישראל. 

בחזית המדינית הכל נראה קפוא. אין עסקה עם חמאס. אין מגעים עם חיזבאללה או ראשי מדינת לבנון המדממת. ארה"ב מבקשת מישראל לא להסלים את המצב וטוענת כי ניתן להגיע להסדר דיפלומטי. גרמניה משעה אספקת נשק לישראל. בריטניה עשתה זאת עוד קודם לכן. חברות הדירוג הבינלאומיות בוחנות אפשרות מוחשית להקדים את הפחתת דירוג האשראי של ישראל. ההפגנות למען החזר החטופים בעסקה נמשכות ומקצינות. 

ובינתיים בבורסה הישראלית? מדד תל אביב 125 קפץ מאז יום א' ועד אמצע יום ג' ב-3.5%. מתחילת השנה עלה המדד המוביל של תל אביב ב-7%, והוא רחוק רק 5% לערך מהשיא ההיסטורי שקבע בינואר 22'. גם הדולר שטיפס אתמול לשער של 3.8 שקלים, ירד היום ל-3.77 שקלים. 


מה? איך? למה? 

ניסיתי לקבץ כאן כמה הסברים אלטרנטיביים לקפיצה במדד המניות המוביל של ישראל. חלק מהם ליקטתי ממדורי הפיננסים בעיתונים ובאתרים וחלק מהם ביקשתי ישירות  מכמה בכירים בשוק הון הישראלי. הנה הם:  

1. "חיזבאללה הוא איום שעומד מולנו כבר הרבה שנים. רוב הזמן התעלמנו ממנו אבל הוא הלך והתעצם. כעת יש בשוק מי שחושבים שהוא מתברר כאיום פחות משמעותי. ייתכן שזו הזדמנות חד פעמית להכות בו, לפרק אותו מנשקו ולהרחיק אותו מהגבול. מי שמסתכל לטווח הארוך חושב שזו התפתחות חיובית". (נ', מנהל השקעות בכיר בשוק ההון הישראלי).

2. "השוק מתמחר תסריט שבו הדברים נמצאים תחת שליטה. כלומר שליטה ישראלית. הוא לא מגלם תרחיש של הקצנה אלא דווקא הסתברות משמעותית יותר לאופק שבו רואים את סיום המלחמה", (גיא מני, מנהל השקעות ראשי של מיטב גמל ופנסיה, לכלכליסט).

3. "יותר ויותר פעילים בשוק מפנימים את מה שכבר ידוע לנו: הפטרון האיראני של חיזבאללה לא מעוניין בהתפרצות. גם ארה"ב ממש לא רוצה אלימות עצימה עד הבחירות אצלה. זה שילוב אינטרסים נדיר שמונע את ההתלקחות הגדולה. בינתיים זה מאפשר לנו לבצע חיסולים בלבנון מבלי שזה ייצור עלינו לחץ בינלאומי נוסף. עדיין לא פגענו בתשתיות האזרחיות של לבנון. בינתיים הנפגע העיקרי הוא חיזבאללה. וכמובן, תושבי הצפון המפונים. מה שקרה הוא שה"שגרה" בלחימה עלתה כמה מדרגות. השוק מכיל את העלייה הזו. במיוחד כאשר נקבעים שיאים חדשים בניו יורק ולאור הורדת הריבית העמוקה והמפתיעה בארה"ב". (סקירת מסחר, פאנדר).

4. "אני מתקשה למצוא לזה הסבר. אולי זו השלמת פערים אחרי שבוע שעבר שהיה גרוע. בכל מקרה, אנחנו רואים רגיעה במשיכות כספים מצד לקוחות פרטיים. כך או כך, אני לא רואה גוף מוסדי גדול שמגדיל בישראל את שיעור השקעה שלו בתקופה הקרובה. לא מקומי ובוודאי לא זר" (ר', מנהל השקעות בכיר באחד הבנקים הישראלים).

5. "המצב עדיין לא קטסטרופלי. מאזן התשלומים נראה טוב יחסית הגרעון כנראה "יטופל" דרך מיסוי חד פעמי של 15% מהצבירה באפיקים הפנסיונים (!) .... כשהכל ייגמר יהיה כאן 'בום' של בנייה. במיוחד אחרי ההרס שנוצר. ויהיו גם גלי עלייה שיטיסו פה שוב את הכלכלה. וחוץ מזה – אנחנו כפסע מניצחון, לא?" (ח', סוחר פיננסי עצמאי וותיק שחי בישראל ובחו"ל לסירוגין).

6. "השוק התרגל למצב במירכאות. מתיחות בטחונית היא כבר השגרה. זה הפך לנורמלי נחדש. (קובי לוי, ראש דסק שווקים בבנק לאומי, כלכליסט).

7. "יש כאן הפתעה משולבת. גם הצלחה גדולה מצד ישראל מול חיזבאללה, החל מפיצוץ הביפרים והמשך בחיסולי הבכירים. ומצד שני תגובה יחסית רפה של חיזבאללה, אם בגלל החלטה ואם בגלל חוסר יכולת. בינתיים גם אין גלישה לחזית מלחמה אזורית כלומר הצטרפות של איראן. העוצמה הצבאית מקרינה על עוצמת הבורסה. הפחידו אותנו ממלחמת גוג ומגוג אבל נראה שהדברים פחות חמורים. יחד עם זאת מילת המפתח היא 'בינתיים' ". (סקירת שווקים, פאנדר).

8. "יש פער בין מה שרואים בטלוויזיה למה שרואים בחדרי המסחר כי השוק מסתכל קדימה. מתישהו המלחמה תיגמר ויהיה הסדר. ככל שאנחנו מגבירים את הלמות תופי הקרב יש בשוק מי שרואים בזה איתות לכך שהסוף מתקרב". (אבנר חדד, מנכ"ל הפניקס בית השקעות, כלכליסט).

9. "האמת שאין לי הסבר לעליות בשוק. יש מי שחושב כנראה שתוך כמה ימים חיזבאללה ייכנע. אני לא מאמין בזה. לדעתי יש סיכוי טוב יותר שנראה כאן קודם לכן הפחתת דירוג אשראי של ממשלת ישראל". (י', מנהל קרן גידור).

10. "חלופת המהלומות הנוכחית בין הצדדים, גם אם היא חזקה יותר, אין בה עדיין שינוי אסטרטגי של המצב. יכול להיות שאם צה"ל ייכנס ללבנון בפעולה עצימה כדי לשים סוף לסיפור זה יהיה כאן טריגר חיובי לשוק המניות". (עידן אזולאי, מנהל ההשקעות הראשי בסיגמא, TheMarker).

11. "יש כנראה משקיעים שהאירוע הזה מהווה מבחינתם אור בקצה המנהרה. מנהרה ארוכה שהתחילה ב-7 באוקטובר. אני רק מקווה שזה האור הנכון ולא אורות של הרכבת שבאה ממול". (ש', מנהל השקעות בכיר לשעבר בשוק הישראלי).

x