תשואות משרד האוצר בארה"ב עולות ככל שהפד מנסה להוביל לנחיתה רכה

תשואות משרד האוצר של ארה"ב עלו ביום רביעי, מה שמשקף אופטימיות לגבי הפדרל ריזרב שישיג נחיתה רכה לכלכלה למרות הורדות הריבית האחרונות

 

 

 
תשואות משרד האוצר בארהב עולות / צילום: Dreamstimeתשואות משרד האוצר בארהב עולות / צילום: Dreamstime
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/09/2024

תשואות האוצר נמצאות במגמת עלייה, כאשר תשואות האג"ח ל-10 שנים עלו ב-4.3 נקודות בסיס ל-3.779%. העלייה הזו מגיעה גם לאחר שהפדרל ריזרב הוריד את הריבית ב-0.5% 50 רק בשבוע שעבר. יש לציין שהתשואות לשנתיים, שלרוב הן מאותתות מקרוב על הציפיות שיש לגבי המדיניות של הפד, לא ירדו כפי שציפו, ולמעשה בשבוע האחרון התשואות ירדו רק ב- 5 נקודות בסיס. השחקנים השונים בשוק מפרשים את החוסן הזה כהצבעת אמון ביכולת של הפדרל ריזרב לנווט את הדברים בצורה חיובית.

ומה לגבי המשך הורדות הריבית? ובכן, ההערכות של LSEG מצביעות על סיכוי של 59% לקיצוץ נוסף של 0.5% בפגישה הבאה של הפד שאמורה להתקיים בחודש נובמבר, מה שמרמז על גישת הקלה אגרסיבית שהמטרה שלה היא לייצב את הכלכלה. יחד עם זאת ראוי לציין שהאסטרטגיה הזו הובילה לעקום תשואות מיתלל, כאשר המרווח בין התשואות לשנתיים לבין התשואות של 10 שנים מתרחב ל-22.6 נקודות– זה התלול ביותר מאז יוני 2022.

המרווח בין התשואות לשנתיים לבין התשואות של 10 שנים מתרחב, גרף מאת TradingView

למה שיהיה אכפת למשקיעים? העליות בתשואות מצביעות על אופטימיות

העליות המתמשכות בתשואות מצביעות על כך שהמשקיעים אופטימיים לגבי הורדות הריבית האגרסיביות של הפד במטרה להשיג נחיתה רכה. עם זאת, המגמה הזו לא נחשבת לאופיינית בתחילת מחזור של הורדות ריבית. עקומת התשואות הזו מעידה על האמון של המשקיעים ביציבות הכלכלית, אבל שימו לב שמצד שני היא גם מזהירה מפני מהמורות או אתגרים פוטנציאליים בכל הקשור למסלול ולכיוון שאליו האינפלציה הולכת...כלומר, אם המהלכים של הפד יהיו מהירים יותר מהצפוי. 

בסך הכל, ההשלכות הכלכליות של האסטרטגיה שבה נוקט הפד עדיין משמעותיות. יש לנו את שיעורי המשכנתאות, שירדו לשפל שלהם זה כמעט שנתיים ב-6.13%, והם צפויים לחזק את הביקוש לדיור למרות הצניחה האחרונה במכירות דירות חדשות: שהרי הנתונים האחרונים מצביעים על ירידה במכירות בתים חדשים בארה"ב פחות מהצפוי באוגוסט. למעשה אם לדייק, אז המכירות של בתים צמודי קרקע חדשים בארה"ב ירדו ב-4.7% באוגוסט, אך יחד עם זאת ראוי גם לציין שהירידה הייתה פחות דרמטית מהצפוי.

אך עדיין, התגובות בוול סטריט היו מעורבות, כאשר המניות הציגו ביצועים לא אחידים למשל, שהדולר ירד לשפל של 14 חודשים מול האירו והתשואות של משרד האוצר עלו. הנתונים המעורבים משקפים גם זהירות וגם אופטימיות בשווקים, שכן שיעורי משכנתא נמוכים יותר וביקוש עצור תומכים בחוסן בשוק הדיור. על המשקיעים לשים לב למגמות במניות בוני בתים ובמגזרים נלווים שכן שיעורי המשכנתא הנמוכים ממשיכים לטפח את פעילות השוק.

מגמות מרכזיות בהיצע וביקוש לדיור הן חשובות -  אם הפד ימשיך בהורדת הריבית שלו, יש סיכוי שנראה שינוי ברור יותר מבחינה כלכלית שיעזור להימנע ממיתון תוך ניהול מוצלח של האינפלציה. ההתפתחויות המתמשכות מדגישות את האיזון העדין שהפד כל הזמן עובד עליו.

בינתיים, אמון הצרכנים צונח לשפל ב-2024

מדד אמון הצרכנים בארה"ב צנח בספטמבר, והגיע לנקודת השפל שלו לשנה. נציין שהמדד הזה עוזר למשקיעים להעריך את סנטימנט הלקוחות ואת מגמות ההוצאות בעתיד.

תפיסת הצרכנים את התנאים הנוכחיים צנחה לשפל של שלוש שנים, בזמן שהציפיות שלהם ממשיכות להיות פסימיות. זה אומר שחברות ובעלי עסקים עלולים להתמודד עם אתגרים כתוצאה מירידה בהוצאות בהווה וגם בהמשך.

בנוסף, סקרי משקי בית מצביעים על ריכוך שוק העבודה: כלומר, הפער בין אלה שהצהירו שיש משרות בשפע לבין אלה שמתקשים להשיג אותן הצטמם לרמות הרבה מתחת לשפל של 2019.

לסיום, יש השפעות מבחינה כלכלית בכל הקשור לירידה באמון הצרכנים: נציין שיו"ר הפד עצמו אמר שתנאי שוק העבודה אכן בהקלה בהשוואה לרמות שלפני המגיפה, וזה משהו שעשוי למתן את הלחצים של האינפלציה. אבל מצד שני, יש גם סיכון שזה, יחד עם הירידה באמון הצרכנים יהוו בעיה. 

לכן הפד מתמקד בלאזן כל מיני לחצים שקשורים לאינפלציה עם סיכונים כלכליים פוטנציאליים, וזה משהו שהופך את ההחלטות המדיניות הקרובות שלו למשמעותיות גם מבחינת בעלי עסקים וגם מבחינת המשקיעים. אגב, כלכלנים, בממוצע, צופים שתי הורדות ריבית נוספות של 0.25 נקודות אחוז השנה, זאת לעומת ההערכות של LSEG שכאמור, מצביעות על סיכוי של 59% לקיצוץ נוסף של 0.5% כבר בפגישה הבאה של הפד שאמורה להתקיים בחודש נובמבר.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של סוגי ניירות הערך המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

x