מנהלי ההשקעות הבכירים יוצאים נגד התקציב, אורי קרן: ״התקציב לא דואג למנועי צמיחה כלכליים״

מנהלי ההשקעות הבכירים בישראל יוצאים נגד תקציב המדינה והמדיניות הכלכלית במסגרת מושב מיוחד בוועידת הפיננסים וההשקעות של לשכת סוכני הביטוח. גילעד אלטשולר, מנכ״ל אלטשולר שחם: ״כדי לייצר תקציב שיסייע צריך להחליף את השרים, שיהיו אנשים רציניים שלא יחשבו על רק על הסקטורים ועל הג׳ובים לחבר׳ה״

 

 

 
צילום: גיא קרןצילום: גיא קרן
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/09/2024

במסגרת ועידת ההשקעות והפיננסים שמקיימת היום לשכת סוכני הביטוח התקיים מושב מיוחד בהשתתפות מנהלי ההשקעות הבכירים בארץ וביניהם גילעד אלטשולר המנכ״ל והבעלים של בית השקעות ״אלטשולר שחם״, אמיר אייל יו״ר אינפינטי, אורי קרן מנהל ההשקעות הראשי של מור בית השקעות, צבי סטפק מייסד ובעלים של מיטב, יאיר לפידות מנכ״ל ילין לפידות.

המושב עסק בשאלות מאקרו ומיקרו של המשק הישראלי והתחזית הצפויה בו בחודשים הקרובים. אמיר אייל התייחס לנושא הריבית ואמר כי ״בסיטואציה הנוכחית, אני לא רואה כיצד הריבית בארץ יורדת כפי שקורה. אירופה וארה״ב. ומהצד השני גם קשה לי לראות העלאות ריבית נוספות של בנק ישראל כניסיון להתמודד עם המשבר הקיים״.

גילעד אלטשולר התייחס לתקציב המדינה שמגובש בימים אלו ואמר ״בשלב הראשון, בשביל לבנות תקציב טוב צריך להחליף את השרים. צריך שהגורמים שמחליטים על התקציב יהיו אנשים רציניים שלא יחשבו רק על הסקטורים שלהם ועל הג׳ובים״. 

אורי קרן ציין כי ״הריבית בישראל לא תרד בשנה הקרובה. בגלל הוצאות הביטחון והמלחמה הכבדות, בגלל חוסר הוודאות ובמיוחד כאשר לא ברור מה יהיו ההתפתחויות. מי שחושב שנחזור במהירות למציאות שלפני המלחמה, טועה להערכתי. מדינת ישראל והמשק הישראלי עומדים להתמודד עם הוצאות משמעותיות של שיקום תשתיות, הוצאות ביטחון גבוהות, ועלייה בהוצאות על בריאות הנפש ועוד.
אנחנו נצטרך להתרגל שהגירעון בקופת המדינה יהיה אפילו חריף לאורך זמן. וכל זמן שבתקציב לא יהיו מנועי צמיחה כלכליים אמיתיים, יהיה לנו עוד יותר קשה להתמודד. מבחינת הכנת התקציב, אני חושב שנכון לומר שצריך לתת לאנשי המקצוע באוצר להוביל את התקציב. ככל שתהיה פחות מעורבות פוליטית בתקציב, אני מצפה שהתקציב יהיה סביר יותר". 

צבי סטפק אמר כי ״המפתח בשאלת הריבית נמצא בתקציב המדינה. אני לא שולל אפשרות של העלאת הריבית בהמשך, במיוחד אם התקציב ימשיך להתנהל בצורה לא אחראית. אנחנו בהחלט עלולים לחזור לתקופה של לפני 25 שנים. אני מעריך שהשוק יכול להכתיב את העלאת הריבית למקבלי ההחלטות. שווקים פיננסיים, הם הרבה יותר חזקים מסמוטריץ ואמיר ירון.

״יש משמעות לאמירות שלנו לגבי התקציב. בסוף תקציב המדינה, זה לא רק עניין פוליטי, יש לו השלכות רוחב כלכליות חד-משמעויות. לדוגמה, על מחיר איגרות החוב של ממשלת ישראל. מה שיקרה לאיגרות החוב ישליך מה שקורה למניות". 

״מבחינת התקציב, כפתרונות, לדעתי, שלושה דברים: 1 - צמצום מספר השרים והמשרדים הממשלתיים. 2- המדינה צריכה לקצץ בתקציבים במקומות הנכונים , כולל העברות מגזרויות של כספים. 3- לחשוב על היום שאחרי המלחמה, לתת את הכספים, כמה שאפשר לתת, למנועי צמיחה כמו תשתיות. 

יאיר לפידות התייחס להורדות דירוג האשראי של ישראל ואמר כי ״בגדול השווקים של היום כבר משקפים אפילו הורדות דירוג אשראי נוספות שבהחלט נמצאות על הפרק. כל עוד השווקים בעולם רואים את ישראל כמקום בסיכון מיוחד, ולא יודעים לאן מתפתחת המלחמה, זה לא הולך להשתפר״.

לפידות הוסיף כי ״קיימות גם נקודות חיוביות שצריכים לקחת בחשבון. הצמיחה הדמוגרפית מאוד גבוהה בישראל. הסקטור של הגז והנפט זה מקור הכנסה גבוה לקופת המדינה. צריך להסתכל על הנתונים ולא רק על האווירה. לישראל יש מנועי צמיחה רבים. אם יהיה צורך להגדיל את הגירעון משמעותית, עדיין צריכים להסתכל על היום שאחרי. עדיין השקל הוא מטבע מאוד חזק, ולישראל יש משק וכלכלה שצומחים ומתאוששים מאוד חזק ומהר ממלחמות״.
x