בכיר בבנק ישראל: "המעבר לתשלום דיגיטלי יפחית את עלות ביצוע התשלומים"

מנהל מחלקת מערכות תשלומים וסליקה בבנק ישראל עודד סלומי נשא דברים בכנס עולם התשלומים החדש, ובין היתר אמר: "המעבר לתשלום דיגיטלי יפחית את עלות ביצוע תשלומים כאחוז מהתמ״ג". סלומי הסביר מדוע חברות פינטק בינלאומיות בוחרות להגיע לישראל

 

 
מימין: עודד סלומי, עוד עודד אופק / צילום: דוברות בנק ישראל, סטודיו תומאסמימין: עודד סלומי, עוד עודד אופק / צילום: דוברות בנק ישראל, סטודיו תומאס
 

נטלי גרין
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/09/2024

"הרפורמות בתחום התשלומים, שחלקן נכנסו לתוקף לאחרונה, קורמות עור וגידים בקרב קהילת חברות הפינטק המקומיות והבינלאומיות", כך אמר מנהל מחלקת מערכות תשלומים וסליקה בבנק ישראל, עודד סלומי בכנס עולם התשלומים החדש של משרד פירון ו- KMPG. סלומי הוסיף כי: "אנחנו רואים תרחישים ומגמות שמתגבשות ומיושמות בתחום התשלומים בישראל ובחו״ל כתוצאה מצעדים רגולטוריים שננקטו". 

סלומי הצהיר כי "המעבר לתשלום דיגיטלי יפחית את עלות ביצוע תשלומים כאחוז מהתמ״ג", והסביר מדוע חברות פינטק בינלאומיות בוחרות להגיע לישראל. לדבריו, "הלקוחות הישראלים מאמצים טכנולוגיה חדשה במהירות רבה, ולהערכתנו, האימוץ בישראל יהיה מהיר אף יותר מאשר במדינות אחרות, מה שהופך את ישראל למקום אידיאלי להשקת פתרונות פינטק. בנוסף, הרגולציה המקומית נחשבת לאחת המתקדמות בעולם, וכן ההדדיות שיש לישראל עם מדינות נוספות מאפשרת הקלות עבור חברות זרות עם רישיון תשלומים או אשראי".

הוא הוסיף כי "בנק ישראל ימשיך לקיים שיח ולהנגיש מידע לגופים חוץ בנקאיים על-מנת לספק בהירות וודאות לגורמים שעשויים להגביר תחרות ולקדם את הכלכלה באמצעות המשך הטמעת הדיגיטציה בתחום התשלומים".

רפורמת התשלומים נועדה לפתוח את התחרות בשירות התשלומים בישראל ולהוזיל עלויות לצרכן הישראלי. אחד הצעדים המשמעותיים ברפורמה, שכבר נכנס לתוקפו, קובע שחברות שהוציאו רישיון מיוחד של רשות ני"ע יוכלו להתחבר באמצעותו למערכת התשלומים בישראל, ולהציע שירותים שונים, כגון העברת משכורת אליהן. בנוסף, ניתן להעביר כסף בין חשבונות באופן מיידי, בצורה מקלה לעומת שיטות תשלום מסורתיות.

עו"ד עודד אופק, שותף וראש המחלקה המסחרית במשרד פירון, אמר כי רפורמת התשלומים תביא לתחרות מוגברת בשוק: "עד כה, שירותי תשלום ניתנו כמעט בלעדית בידי הבנקים. כעת, הרפורמה פותחת את השוק, ומאפשרת לשחקנים חוץ בנקאיים לקבל רישיון, להתחבר למערכות תשלומים, ולהציע הצעות ערך לטובת הלקוחות".

עו"ד אופק הזהיר את נציגי חברות הפינטק שהשתתפו בכנס, כי חברות שלא יגדירו במדויק את השירותים שהן מבקשות להציע או מציעות באותו מועד, לא יצליחו לקבל רישיון מרשות ניירות ערך. "אם אתם מספקים שירותי תשלום, עליכם לדעת בדיוק מי אתם ומה אתם מבקשים להציע. נדרשת זהירות רבה בהגדרה מדויקת של השירותים שהחברה מציעה, משום שלכל דבר שייכתב יש משמעות. אם תגיעו לרשות ניירות ערך לא מוכנים, יבינו שאתם שחקנים פחות מתוחכמים. לכן, יש להתחיל בהגדרת תוכנית עסקית ברורה ובקביעת הרישיון הנדרש, להיעזר באנשי מקצוע, כי להיערכות ולהגשה יש ערך לא רק טכני אלא מהותי".

רו"ח בן בנאקוט, דירקטור פינטק, בלוקצ'יין חדשנות ופיננסיים, ב-KPMG ישראל, ציין כי "הגענו ליום בו התשתית הרגולטורית והטכנולוגית הבשילה עבור חברות התשלומים".

x