לקראת הוזלה בביטוחי הרכב?

לאחר התייקרות של כ-40% בתעריפי ביטוח הרכב בשנתיים האחרונות, רשות שוק ההון מצאה כי אצל 9 חברות ביטוח קיים פער ניכר בין עלות התביעות והסיכון הגלום לבין הפרמיה שנגבתה בפועל על ביטוח הרכב •• הרשות דורשת הסברים בטרם תחייב את החברות להוזיל את התעריפים

 

 
לקראת הוזלה בביטוחי הרכב? / תמונה: Dreamstimeלקראת הוזלה בביטוחי הרכב? / תמונה: Dreamstime
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/04/2025

על פי הדוחות שפרסמו חברות הביטוח לשנת 2024, סיכמו 5 החברות הגדולות בתחום זה את השנה עם רווח כולל של 1.7 מיליארד שקל לעומת 492 מיליון שקל ב–2023. הרווחים נבעו בעיקר מהתייקרות תעריפי הביטוח לצד ירידה בגניבות רכב.

רווחי החברות בביטוח רכב הביאו את רשות שוק ההון לפעול להוזלת מחירי ביטוח הרכב, שהתייקרו בשלוש השנים האחרונות בכ-40% בממוצע. הרשות הודיעה היום, כי שלחה  מכתבי דרישה לראשי 9 חברות ביטוח (מתוך 14 הפועלות בתחום ביטוחי רכב), בהם הן התבקשו לנמק פערים מהותיים שהתגלו בין עלות התביעות והסיכון הגלום ובין עלות הפרמיה שנגבתה מהמבוטחים. 

הפערים התגלו לאחר בדיקה של הרשות בחודשים האחרונים; בספטמבר האחרון פנה הממונה עמית גל, בדרישה לחברות הביטוח  לקבל מהן את כל הנתונים שלפיהן חושב התעריפון. ברשות ביקשו אז "נספח אקטוארי מלא ומעודכן, לרבות בהתייחס להרחבות וכתבי שירות. הנספח יכלול פירוט מבנה התעריף וההעמסות של כל אחת מתוכניות הביטוח שמאושרות לחברה בענף (מקיף וצד ג'), וכן מחשבון לחישוב הפרמיה". עוד ביקשו ברשות כי החברות ישלחו "פירוט רכיבי ההעמסה, ההוצאות וההנחות בתמחור, תוך ציון העמלה הממוצעת ומתן פירוט לגבי ההוצאות הכלולות ברכיב ההוצאות; וכן נתונים עדכניים אודות פעילות החברה והנחותיה בענף בשנתיים האחרונות. את הנתונים יש להעביר תוך הפרדה בין תוכניות הביטוח המאושרות לחברה ותוך הפרדה בין ביטוח מקיף לביטוח צד ג', וכן להעביר סיכום של כלל הענף בחברת הביטוח, נתונים לגבי היקף גניבות כלי הרכב המבוטחים בחברה וסך התשלום בגין סיכון גניבה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2024, עם פירוט לפי דגמי הרכב המבוטחים בחברה שנגנבו".

הרשות מצאה פער ניכר בין עלות התביעות והסיכון לבין הפרמיה שנגבתה

היום מודיעה הרשות, כי מניתוח הנתונים שהועברו אליה נמצא כי בחלק מן החברות קיים פער ניכר בין עלות התביעות והסיכון הגלום לבין הפרמיה שנגבתה בפועל, זאת על בסיס ניסיון העבר והשינויים בעלות התביעות בשנים האחרונות.

ההתייקרות עד כה במחירי ביטוח הרכב באה על רקע הפסדי החברות בתחום זה בכ-850  מיליון שקל בשנת 2022. הרקע להפסדים הוסבר בטענה לזינוק במספר גניבות הרכב. גם ברבעון הראשון של 2023 הציגו החברות הפסדים, אבל מתונים בהרבה. מאז החברות מרוויחות אבל במקביל הן לא הורידו את התעריפים, אלא המשיכו להעלות גם ב-2024 את מחירי ביטוח הרכב, למרות הירידה בגניבות הרכב והירידה בסיכון להן חשופות החברות. ברשות טוענים שחלק מהחברות המשיכו להעלות מחירים גם השנה, למרות המעבר לרווחים אדירים בתחום.

במכתבה לחברות הביטוח מתריעה הרשות בפניהן, כי היא "שוקלת להורות להן על עדכון התעריף". מהרשות נמסר, כי היא "מאפשרת לחברות להעביר התייחסות לדרישה בטרם קבלת החלטה ומתן הוראה בזמן הקרוב, כאשר ככל שלא תועבר התייחסות, הרשות תקבל החלטה ביחס לאותה חברה על בסיס המידע שבידה".

x