נְגִישׁוּת

גודל טקסט

גדול קטן רגיל

ניגודיות גבוהה במיוחד

הפעל רגיל

גופן קריא

הפעל רגיל

טקסט מודגש

הדגש רגיל

הדגשת קישורים

הפעל בטל
דווח

מרוץ ה-AI משנה כיוון ומדד הקוספי של דרום קוריאה צלל כ 10%-

מהפיצוץ בטוקנים הסיניים ועד לנפילות של גוגל וספייס-אקס

 

 
מרוץ ה-AI משנה כיוון / קרדיט: אילוסטרציה – AIמרוץ ה-AI משנה כיוון / קרדיט: אילוסטרציה – AI
 

אנטולי זיימן מחלקת מסחר בבורסה לני״ע
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/06/2026

הבורסה בדרום קוריאה בצניחה חופשית, יורדת כרגע 8% (אוי כמה נכתב פה על מה שקורה שם וכמובן בקווי דמיון מאוד מובהקים עם מה שקורה בוול סטריט) (סיים עם יירידה של כ 9.99%).

FT:

מרוץ ה-AI נכנס לשלב חדש.

לא בגלל שהביקוש פוחת.

אלא בגלל שהעלויות הופכות לבלתי אפשריות להתעלמות.

הנה המספרים:

מודלי AI סיניים מעבדים כעת כ-18.5 טריליון טוקנים (אסימונים) בשבוע ב-OpenRouter.

מודלים אמריקאיים? בסביבות 6 טריליון.

זה פער של פי 3.

מדוע?

עלויות אנרגיה נמוכות יותר.

מודלים יעילים יותר.

תמחור אגרסיבי שמעצב מחדש את הנוף התחרותי.

בינתיים, משהו מעניין קורה בתוך תאגידי ענק.

חברות הכוללות את אמזון, וולמארט, סיסקו, אובר ומטא מציבות על פי הדיווחים מגבלות פנימיות על השימוש ב-AI, כשההוצאות עוקפות את הציפיות.

דוגמה בולטת אחת:

חברת תוכנה ראתה את חשבונית ה-AI שלה קופצת פי 7 בן לילה לאחר שעברה ממנוי במחיר קבוע לתמחור מבוסס שימוש.

פתאום, העלות האמיתית של ה-AI הפכה לגלויה.

וזו רק ההתחלה.

גולדמן זאקס מעריכים שסוכני AI (אייג'נטים) עשויים להגדיל את צריכת הטוקנים פי 24 עד שנת 2030.

זה מייצר אתגר יסודי:

הביקוש ל-AI עשוי להמשיך להתפוצץ... בזמן שתקציבי ה-AI הופכים מוגבלים יותר ויותר.

היתרון התחרותי הבא לא יהיה רק בניית המודלים החכמים ביותר.

הוא יהיה בניית המודלים החסכוניים והיעילים ביותר מבחינת עלות.

סיפור ה-AI מתפתח:

מ-"למי יש את המודל הכי גדול?"

ל-"מי מספק את העלות הנמוכה ביותר עבור תפוקה מועילה?"

המנצחים של גל ה-AI הבא אולי לא יהיו אלו עם הכי הרבה כוח מחשוב...

...אלא אלו שיהפכו את הבינה למשתלמת ובת-השגה בקנה מידה רחב (at scale).

אם אתם שואלים מה הסיבה לצניחה במניית גוגל אתמול : אז התשובה היא מוח היהודי Noam Shazeer , אחד המהנדסים הבכירים בתעשיית ה-AI העולמית שעזב את החברה .

אם אתם שואלים מה הסיבה לצניחה במניית Space X:

16% אתמול + 4% עכשיו בפרי מרקט אז כנראה מה שנכתב פה בפינה הקבועה שלנו של הפיקנטריה, גיוס חוב של 20 יארד דולר בגלל מחסור במזומנים.
 

x