שנת מלחמה: "חרבות ברזל" העיבה על המסחר בבורסה בתל-אביב

הבורסה מסכמת את תשפ”ד בביצועי חסר ביחס לארה”ב ולשווקים נוספים ולמרות זאת, ונוכח חוסר הוודאות והחששות הגדולים שליוו את זירת המסחר המקומית לאורך כל השנה, היא מפגינה עוצמה יחסית ומציגה עליות בסיכום שנתי

 

 
 חרבות ברזל העיבה על המסחר בבורסה בתל-אביב / תמונה: AI פאנדר חרבות ברזל העיבה על המסחר בבורסה בתל-אביב / תמונה: AI פאנדר
 

מגדל שוקי הון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
30/09/2024

בשל הפערים שנפתחו מול ביצועי הבורסות האמריקאיות בשנה החולפת, רמות התימחור הנוכחיות בבורסה בתל-אביב עשויות להיות מעניינות בהנחה ובמהלך השנה הנכנסת המלחמה תגיע לסיומה.

מלחמת 'חרבות ברזל' שפרצה לפני כשנה הפכה את שנת תשפ"ד לאחת השנים המאתגרות עבור החברה הישראלית מאז ומעולם. לצד הקשיים הביטחוניים והחברתיים שהתעוררו בישראל בעקבות המלחמה, הכלכלה הישראלית ושוק ההון המקומי נדרשו גם הם להתמודד עם שלל אתגרים במהלך תשפ"ד. 

בסיכום שנת תשפ"ד, מדדי ת"א 35 ות"א 90 מציגים עליות של כ-14%-9% בעוד מדדי ה-S&P500 והנאסד"ק האמריקאיים, מציגים בתקופה זו קפיצה של כ-30% כל אחד ומדדים בולטים אחרים בעולם מציגים גם הם עליות גבוהות משמעותית מהבורסה התל-אביבית, בהם באירופה ובמזרח. 

ברקע למסחר, בשנה העברית החולפת נהנו שוקי ההון בחו"ל, בהובלת הבורסות בארה"ב, ממגמה חיובית משמעותית במסגרתה בלטו במרבית הזמן ענקיות ההייטק וחברות השבבים, אצלן זיהו המשקיעים פוטנציאל צמיחה עתידי אדיר – נוכח ההתקדמות המהירה של יישומי בינה מלאכותית מתקדמת (Generative AI). 

בזירת המאקרו בחו"ל, רגע לפני סיומה של תשפ"ד הפד האמריקאי הודיע על הורדת ריבית בשיעור של 0.5% לטווח של 4.75%-5%, אחרי שבחודשים האחרונים החלו כבר כמה בנקים מרכזיים בכלכלות מערביות אחרות לנקוט במהלכים דומים, כשבמבט קדימה הצפי הוא להורדות ריבית נוספות במהלך השנה הקרובה בארה"ב ובשווקים מרכזיים נוספים.  

במגדל שוקי הון מציינים כי ברקע לביצועי החסר של הבורסה המקומית בשנה החולפת ניצבת תמונת מאקרו מורכבת, המושפעת מהמלחמה. 

זו כוללת בין היתר גירעון תקציבי הנמצא במגמת עלייה ואשר הגיע ל-8.1% על רקע העלייה בהוצאות המלחמה, קצב צמיחה נמוך, וקצב אינפלציה גבוה - שלפי הנתונים האחרונים עומד על כ-3.6% ברמה שנתית. 

לפי הערכת בית ההשקעות, קצב הצמיחה בישראל בסיכום שנת 2024 צפוי לעמוד על כ-1%-1.5% ולצד זאת קצב האינפלציה צפוי להמשיך לעלות בחודשים הקרובים. 

נוכח הנתונים המוזכרים וההנחה כי גם בסיום המלחמה תידרש המדינה להמשך הקצאת משאבים להתאוששות המשק מהשלכותיה, הצפי במגדל שוקי הון הוא כי בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 4.5%, לכל הפחות בחודשים הקרובים. 

במגדל שוקי הון מסבירים, כי "הקושי של הבורסה המקומית להמשיך בכיוון החיובי בקצב דומה לזה שנרשם בשוקי ההון המובילים בעולם במהלך השנה החולפת הושפע מהמלחמה הנמשכת – שייצרה חוסר וודאות גדול במהלך כל השנה, אשר עדיין ממשיך ללוות אותנו. נזכיר, כי גם בסיכומה של תשפ"ג סבלה הבורסה בתל-אביב מחוסר וודאות גדול – אז על רקע מחלוקות פוליטיות פנימיות עזות, כך שסביבת הפעילות לא פשוטה עבור המשקיעים כבר תקופה ממושכת". 

יחד עם זאת, מוסיפים שם, "בשנה החולפת הפגינה הבורסה המקומית חוסן יחסי, ולמרות האתגרים הרבים שניצבו בפניה במהלך השנה, הצליחה לרשום התקדמות. ניתן להעריך כי ככל וחוסר הוודאות בקשר לזירה הביטחונית-מדינית בישראל תתבהר במהרה בשנת תשפ"ה, הבורסה המקומית עשויה לתרגם זאת באופן מהיר למדי ולהדביק את הפער בביצועים שתציג בשנה הנכנסת". 

 הסקירה מובאת מטעם בית ההשקעות מגדל שוקי הון (1965) בע"מ, אשר לו ו/או למי מטעמו עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור אינו תחליף לייעוץ/שיווק השקעות, המתחשב בצרכים המיוחדים לכל אדם. ההערכות בסקירה, מהוות מידע צופה פני עתיד ולכן התממשותן אינה וודאית. אין באמור משום התחייבות להבטחת תשואה. אין בתשואות ובמגמות העבר כדי להעיד כי תשואות ומגמות אלו יימשכו גם בעתיד.  

x